PLUKKET MINE EGNE GRØNNSAKER

I dag gjorde jeg noe utrolig moro. Jeg var å plukket mine egne grønnsaker på Tomtemais.

Det å dra opp mine egne agurk, gulrøtter og løk, var utrolig morsomt. Ja, jeg er riktignok en matnerd og har et stort hjerte for mat, men det her burde flere oppleve. Ikke nødvendigvis for selve plukkingen, men for smaken av grønnsakene!

Tomtemais er ikke økologisk gård, men de forsøker å minimere bruke av unaturlige sprøytemidler. Bonden jeg snakket sa at de bruker minimalt med sprøytemidler, og på flere av grønnsakene, bruker de ikke det i det hele tatt. Det er også slik at om de bruker sprøytemiddel, så er det i tidlig stadium av veksten til grønnsakene, slik at det aldri er sprøytet direkte på grønnsaken, kun på planten. Jeg er veldig for å redusere bruken av sprøytemidler og synes dette er helt supert. Ja til mer lokalprodusert og kortvokst mat!

Se på de fargene da dere! Gulrøttene var så sprø, søte og gode. Snittbønnene var skikkelig krønsjy og grønnkålen var ordentlig smakfull. Disse grønnsakene smakte noe helt annet hva grønnsakene man kjøper i butikken smaker. Dette var fest i munnen!

For å være helt ærlig, følte jeg meg litt som byfrøken på bøgda, der jeg kom med joggesko og jeans, men det var absolutt ikke noe problem. Hendene ble noe skittene, men ellers så jeg like fin ut etterpå.

Fornøyd etter å ha plukket med meg masse godt.
Jeg plukket med meg mais, gulrøtter, rødbeter, rødløk, neper, sukkerter, grønnkål, lille kål, squash, agurk, gule voksbønner, og snittebønner. I tillegg kjøpte jeg paprika i forskjellige farger, tomat, lilla blomkål og epler i gårsbutikken deres.

Et lite utvalg av noe av det jeg kjøpte med meg hjem. En real fargefest! Jeg kjenner jeg blir glad bare av å se på bildet.
For to ganske godt fylte poser med grønnsaker, betalte jeg 230,-. Det synes jeg i grunn ikke var så ille. Nå gleder jeg meg virkelig til å ta dem i bruk og å lage noen deilige retter med mine egne plukkede grønnsaker :mrgreen:

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. Passion4foodisreal:
      Ja, absolutt. Et veldig fint sted for matvrak. Hihi…
      Håper du liker det. Og ha en fin uke selv 🙂

    2. Wow! For et fantastisk sted!
      Ser og høres ut som en happy place for Foodlovers.
      Putta dette på lista mi nå, har så lyst til å plukke mais =)
      Tusen takk for at du viste meg dette stedet, hadde aldri hørt om dem.
      Ha en en fin dag og en fortsatt fin uke <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg