SAFTIGE GROVE POLARBRØD

Saftige, myke, grove og knall gode polarbrød. Jeg laget først en liten porsjon forrige uke, men jeg var ikke helt fornøyd med oppskriften og bestemte meg for at jeg måtte perfeksjonere oppskriften før jeg kunne dele den med dere. I går prøvde jeg meg igjen. Og det ble så bra! Polarbrødene ble så gode at jeg måtte lage mer. I dag laget jeg en stor porsjon på 40 polarbrød!

Jeg har fryst dem ned i porsjonspakker på tre. Da kan jeg enkelt ta opp en pakke polarbrød, varme de i brødristeren eller i ovnen noen minutter og vips ha ferske brød til frokost, lunsj eller kveldsmat. Disse kommer også til å gjøre seg supert i matboksen eller når jeg trenger noe raskt å legge pålegget på. 

Saftige, grove polarbrød
40 stykker

6 dl kokende vann
300 g grovt mel, jeg brukte 150 g havremel og 150 g rugmel
200 g havregryn
1 pakke tørrgjær
1 ts bakepulver
1 ts salt
1,5 dl melk
3 ss fibersirup gold, eventuelt honning
300 g kesam
400 g speltmel
50 g fiberfin, eventuelt mer speltmel

Bland sammen kokende vann, havremel, rugmel og havregryn i en bolle. La det stå å svelle en god halv time. 
Ha så i resten av ingrediensene i bollen. Elt godt. Tilsett eventuelt mer speltmel om deigen blir løs, eller mer væske om deigen blir fast. Konsistensen skal være som bolledeig. La deigen heve 1 time. 
Kjevl så deigen ut til den er 2 -3 mm tykk. Trykk rundinger. Eventuelt kan du dele deigen i 40 emner og kjevle ut hvert emne til en runding.
Legg rundingene på en bakplate og prikk dem med gaffel.
Etterhev i 45 minutter. 
Stek på 225 grader i 8 -10 minutter.
Avkjøl på rist.

Der har du saftige, grove og gode polarbrød som vil falle i smak hos liten og stor.

 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg