OVNSBAKTE ROTGRØNNSAKER MED EPLETZATZIKI OG KYLLINGFILET

Denne tiden av året er virkelig en gla’tid for matelskere. Norske grønnsaker og frukt er på sitt beste. Jeg bugner i deilige rotgrønnsaker og syrlige epler for tiden! Tidligere i uken kombinerte jeg de to og laget ovnsbakte rotgrønnsaker med epletzatziki som jeg serverte til stekt kyllingfilet. Så godt!

Det er første gang jeg har laget epletzatziki. Hvorfor har jeg ikke testet det før? Det smakte enda bedre enn den klassiske tzatzikien med agurk! Dpletzatzikien  er frisk, syrlig og god. Jeg vil tro den passer utmerket til andre tin som for eksempel stekt laks, som pålegg på en brødskive, topping på hamburger eller som dressing på en salat. Epletzatziki skal jeg helt klart lage snart igjen!

Ovnsbakte rotgrønnsaker med epletzatziki og kyllingfilet
Til 2 personer

Rotgrønnsaker
Ønsket mengde rotgrønnsaker, jeg har brukt gulrot, rødbete, gulbete, kålrabi og sellerirot
Salt, pepper og timian

Kyllingfilet
2 kyllingfileter
Salt og pepper
Ca 1 ss smør

Epletzatziki
1 eple, helst norsk og syrlig
1 hvitløksfedd
100 g gresk yoghurt
100 g creme fraiche, eventuelt mer gresk yoghurt
1/3 ts salt
1/3 ts pepper

Start med rotgrønnsakene.
Skjær grønnsakene i staver eller biter. Forsøk å kutte dem i cirka like store biter. Legg dem utover en bakeplate. Ha på salt og pepper.
Putt grønnsakene i ovnen og stek på 225 grader i 30 -45 minutter avhengig av hvor store bitene er.
Ta ut grønnsakene en gang underveis og rør rundt i dem.

Lag så epletzatiki.
Riv eple grovt på et rivjern. Riv hvitløksfedet.
Bland sammen alle ingrediensene og la tzatzikien stå å godgjøre seg til resten av maten er ferdig.

Ha sør i en panne. Krydre kyllingfileten med salt og pepper.
Stek kyllingen rakst på begge sider i pannen på høy varme. Ca 30 sekunder på hver side er nok.
Når rotgrønnsakene er ferdige, setter du ned temperaturen i ovnen til 175 grader. Legg så kyllingfiletene oppå rotgrønnsakene og la de steke til kjernetemperaturen på kyllingfiletene er 65 grader, ca 15 -20 minutter avhengig av størrelsen på kyllingfiletene.
Server.

Når du først baker rotgrønnsaker vil jeg anbefale deg at du lager en stor porsjon. Ovnsbakte rotgrønnsaker er kjempe god restemat og kan tilsettes i salater, i en gryte eller varmes opp og spises som middagstilbehør. De norske rotgrønnsakene er virkelig super gode! Jeg topper gjerne grønnsaksrestene med litt fetaost og balasamico, og spiser dem som snacks.

Ha en fin fin fredag :razz:

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Laget epletzatikien din som dressing til lasagne og salat i kveld. Det ble skikkelig friskt og godt. Tusen takk for at du deler og inspirerer 🙂

    2. Epletzatziki er skikkelig godt. Pleier å lage det hele året. Veldig godt til grillmat for eksempel 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg