SNICKERSBOLLER

I dag startet jeg dagen med en bakerunde. Det resulterte i disse fantastisk gode snickersbollene. Altså, jeg har nesten ikke ord til å forklare hvor gode disse var. Bare ordet snickersboller får munnen min til å løpe i vann. Og de er, om mulig, enda bedre i virkeligheten enn hva det ser ut på bildet!

Jeg laget en enkel bolledeig som ikke trenger heving, og fylte de med karamell, peanøtter og sjokolade. Vips så har du snickersboller! Disse tar ikke mer enn knappe 25 minutter å lage, i tillegg er de proteinrike og sukkerfri. Ifølge bestevennen som var med å smakstestet de, var de ‘alt for gode til å være sunne’. Yes, det var akkurat det han uttalte. Og jeg er så enig. Disse må du bare prøve!

Snickersboller
Ca 15 stykker

300 g mel, jeg brukte 200 g bokhvetemel og 100 g havremel*
2 egg
300 g kesam
3 ss sukringold
1 ts bakepulver
1/3 ts salt
1 ss kardemomme
1/2 ts kanel

Karamellsirup, eventuelt  fibersirup
ca 80 g hakket salte peanøtter
ca 80 g hakket sjokolade

Bland sammen mel, sukringold, bakepulver, kanel, kardemomme og salt.
Ha i egg og kesam. Elt deigen. 
Har du en kjøkkenmaskin kan du gjerne bruke den, ellers tar du hendene fatt. Kna til at du får en smidig deig. Tilsett eventuelt litt mer mel om deigen blir klissete eller litt melk / vann og deigen blir tørr. 
Del deigen i to. 
Legg en deigklatt på et bakepapir. Legg så over et annet ark bakepapir og kjevl deigen til en rektangel. Du kjevler altså deigen flat, mellom to ark med bakepapir. 
Når deigen er kjevlet flat, ha over karamellsirup eller flibersirup og strø over peanøtter og sjokolade. 
Rull deigen sammen og del i skiver på ca 2 cm. 
Legg snickersbollene på en bakplate. 
Stek på 175 grader i 15 minutter.
Nyt!

* andre meltyper som for eksempel speltmel og hvetemel vil også fungere supert

Karamellsirup
1,5 dl fløte
2 ss fibersirup
1 ss smør
2 ss sukringold

Bland sammen alle ingrediensene i en boks eller bolle som kan stå i mikrobølgeovnen. 
Ha bollen i mikroen og kjør på full guffe i 6 -10 minutter. Følg med underveis og ta ut bollen og rør om 2 -3 ganger underveis. 
Sirupen er ferdig når den har fått mørkere farge og er blitt seig i konsistensen.

Som du ser av oppskriften har jeg laget en hjemmelaget karamellsirup. Det vil fungere like bra å bytte ut den hjemmelagde varianten med andre sirup typer som for eksempel fibersirup. 

Hvor godt ser ikke det ut da? Mmmm…. Jeg skal ta meg en snickersbolle eller to til nå :grin: Håper du lar deg friste!
Med det, boller eller ei, ønsker jeg deg en riktig så god lørdag. Nyt helgen!

Kristine ♥

10 kommentarer

Siste innlegg