ENKEL KYLLINGFRIKASSE

Hei! Har mandagen din vært bra? Min dag har bestått av jobb og trening, og nå har jeg akkurat tatt oppvasken fra middagen. Dagens middag ble kyllingfrikasse. En god gammel klassiker som jeg virkelig elsket som barn! Jeg hadde helt glemt hvor godt det er. Hvorfor lager jeg ikke laget dette før? Mens jeg satt og spiste middag kjente jeg minnene strømme på. Mammas hjemmelagde kyllingfrikasse var magisk god. Jeg pleide å else den hvite sausen og spiste meg alltid stappmett!

Mamma pleide å bruke hel kylling når hun laget kyllingfrikasse. Da tar det lengre tid, men smaken blir til gjengeld ekstra god. Denne varianten er nesten like god som mamma, men tar mye kortere tid og er langt enklere.

Enkel kyllingfrikasse
Til 2

1 ss smør
1 ss mel, jeg brukte bokhvete
2 dl fløte / melk, jeg brukte 1 dl melk og 1 dl matfløte
2 gulrøtter
1/3 blomkål
3 poteter
2 kyllingfileter, ca 300 g

1 buljongterning
2 dl vann

Lag den hvite sausen. Smelt smøret i en kjele. Ha i mel. Spe på meg litt og litt fløte/ melk mens du rører, slik at du unngår klumper. Kok opp.
Ha så i vann og buljong i den hvite sausen. 
Skjær potet, gulrot og purre i skiver. Del kyllingfilet i biter.
Legg poteten og kyllingbitene i kjelen. La det koke i 4 minutter.
Tilsett gulrot og blomkål. La det koke i ytterligere 3 -4 minutter til grønnsakene er møre.
Tilsett tilslutt erter. La det koke ytterligere 1 minutt.
Server.

Det var kyllingfrikasse på under 20 minutter. DeEn kjempe god, sunn, billig og enkel middagsrett som jeg tror vil falle i smak hos mange. Håper det smaker.

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Det var noe jeg elsket som barn. Har ikke laget frikase på mange år!!! Tror jeg skal teste oppskriften din.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg