EN SKIKKELIG GOD HØSTGRATENG

I dag laget jeg en fantastisk god middag. Jeg hadde en del rotgrønnsaker som trengte å bli brukt og resultatet ble en skikkelig god høstgrateng!

Som du kanskje ser av oppskriften under, har jeg tatt utgangspunktet i min oppskrift på pasta bolognese med rotgrønnsaker. Det er blitt en favorittmiddag hos meg! I dag laget jeg rett og slett bolognesesausen, la den i en ildfast form og toppet med søtpotetmos og ost. Mmmm, virkelig super godt altså!

En skikkelig god høstgrateng

Søtpotetmos
2 store søtpoteter, eventuelt 3 små
1 ts salt
1/2 ts muskatnøtt
3 ss creme fraiche, eventuelt kesam

Bolognesesaus
1 pakke karbonadedeig
1 gul løk
3 hvitløksfedd
Ca 800 g rotgrønnsaker, jeg brukte en miks av gulrot, gulbete, rødbete og pastinakk
1 boks hakkede tomater
3 ss tomatpure
1 ts oregano
1 ts timian
1 buljongterning
2 dl vann
Litt revet os

Start med søtpotetmosen. Skrell søtpotene og del dem i biter.
Kok i en kjele med rikelig vann i 10 -15 minutter, til søtpotetene blir møre. Hell av vannet og la potetbitene dampe av seg noen minutter.
Mos potetene sammen med krydder og creme fraiche.

Mens potetene koker, lager du bolognesesausen.
Skjær løk i terninger. Finhakk hvitløk.
Ha løk, hvitløk og karbonadedeig i en kjele. Stek i en panne til karbonadedeigen får farge.
Hakk rotgrønnsakene i terninger. Ha grønnsakene over i kjelen med karbonadedeigen. Tilsett resten av ingrediensene.
Kok opp og la det hele koke på lav temperatur i minimum 10 minutter.

Fordel bolognesesausen i en ildfast form. Legg over søtpotetmosen. Strø over revet ost.
Stek på 225 grader i 20 minutter.
Nyt.

Denne middagen tar riktignok litt tid å lage. Det tok vel meg bortimot tre kvarter fra jeg startet til maten stod på bordet, men det er virkelig verdt tiden. Middagen er kjempe god. I tillegg er gratengen proppfull av grønnsaker, vitaminer og mineraler, kostfiber og proteiner. At den er så smakfull og ordentlig varmende, er bare et pluss! En real kosemiddag som kan spises både i hverdagen og helgen.

Jeg serverte høstgratengen med en frisk salat av ruccola, paprika og cherrytomater. Håper du lar deg friste!


Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Hele familien synes pasta bolognesen din er vdig god. Spørs om jeg ikke skal forsøke å sette den gratengen her på middagsbordet imorgen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg