BROKKOLIPIZZA – PIZZA MED BUNN AV BROKKOLI

Blomkålpizza er en populær oppskrift her på bloggen. En oppskrift jeg har publisert tidligere, kan du finne her. I dag testet jeg en variant med brokkoli. Det høres kanskje rart ut med grønnsaker i bunnen på en pizza, men brokkolien lager minimalt med grønnsakssmak. Ja, brokkolipizza er kjempe godt, fiberrikt og mettende!

Pizzabunnen forstekes før den så toppes med fyll. Jeg har valgt en enkel tomatsaus og spekeskinke. Topp din brokkolipizza med det du liker best og har tilgjengelig.

Brokkolipizza
Til 1 personer

Bunn
1 brokkoli 
1 egg 
1 dl mel, jeg brukte havremel 
2 ss revet ost, jeg brukte parmesan
1 ts salt 
1/2 ts pepper 
1 ts bakepulver 
1 ss pizzakrydder 

Del brokkolien i biter. Kjør den i en foodprosessor eller blender til det blir små korn. Tilsett så resten av ingrediensene og kjør alt sammen til en jevn masse.
Bruk en slikkepott eller baksiden av en skje, til å lage en rund sirkel på en bakeplate med bakepapir​.
Stek på varmluft på 225 grader i 15 – 20 minutter.

Pizzafyll
2 ss tomatpure 
2 ss ketchup
1 hvitløksfedd 
Krydder: Litt salt, pepper, chili
1/2 gul løk
3 -4 cherrytomater
Ca 50 g revet ost
3 -4 skiver spekeskinke

Bland sammen tomatpure, ketchup, finhakket hvitløk og krydder. Smør utover bunnen.
Del løk og cherrytomat i skiver. Ha over bunnen. 
Topp med revet ost. 
Etterstek på 225 grader, nederst i ovnen i 12 -15 minutter.
Når pizzaen er ferdig, har du på spekeskinken. Server!

Jeg vet at mange tenkte at pizza med blomkålbunn umulig kan være godt. ​Det morsomme er at alle som har testet blomkålbunnen har likt den. Brokkolipizza -varianten er, etter min mening, enda bedre enn blomkålvarianten. Da det er noe mer mel i bunnen og blir bunnen mer sprø. Er du skeptisk på pizza med grønnsaker, test denne. Jeg er sikker på at du vil like den! 

Håper det smaker og god middag!

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. V:
      Moro at du prøvde. Hva hadde du på som topping? Hvor mye brokkoli det smaker, vil avhenge litt av hvor mye topping smaker tror jeg. Hyggelig at du likte den slev om du synes det smakte noe brokkoli 🙂

    2. Prøvde denne. Pizza er godt uansett, så den smakte bra 🙂 Men kanskje litt mye brokkoli-smak, syns jeg. Syns kanskje den med blomkål er litt bedre, men gøy å prøve noe nytt.

    3. Du inspirerer, Kristine! 😍👏 Den så fantastisk ut! Elsker pizza med blomkål og søtpotetbunn, så denne får bli neste ut 😍
      Håper alt er vel 🍀

    4. Lager blomkålpizza på nesten samme måte. Den blir kjempe god. Men snakker blomkål og brokkoli det samme?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg