SJOKOLADEKAKE MED GLASUR TIL FROKOST

I natt hadde jeg overnattingsbesøk av en venninne. Det er for øvrig første gang jeg har hatt det på seksten – sytten år! Men det var veldig hyggelig, det skal sies. Etter at vi hadde drukket kaffe og pratet en hel del, var det tid for frokost.  Som dere vet, elsker jeg å lage mat og sa til min venninne at hun kunne velge akkurat det hun ville ha. Det eneste kravet, var at jeg måtte ha ingrediensene på kjøkkenet.  Både kjøkkenskapene og kjøleskapet mitt er alltid veldig fult og bugner over av god mat, så her var det mye å velge mellom. Etter å ha tenkt seg om noen minutter, bestemte hun seg for sjokoladekake. Ja, hun ønsket sjokoladekake til frokost! En sunn variant med fiber og proteiner.  

Et tilbud er et tilbud. Jeg hadde sagt jeg skulle lage hva som helst. Da slang jeg meg rundt på kjøkkenet og laget en sjokoladekake! Jeg gikk derimot for en omelett til meg selv. Jeg er ikke så fan av søte ting for tid, spesielt ikke til frokost. Min venninne derimot, hun fikk denne sjokoladekaken som jeg toppet med sjokoladeglasur. Jeg fikk beskjed om at den ble både saftig og god.

Sjokoladekake med glasur til frokost
Til 1 porsjon

Sjokoladekake
2 egg
30 g havremel
2 ss kakaopulver
1 ss proteinpulver
1 ss sukringold
Ca 50 g kesam
Bittelitt melk eller vann, ca 0,4 dl

Glasur
1 ss sjokoladeprotein
1 ss kakao
1 ss smeltet smør eller kokosolje, kan sløyfes
1 ss sukrinmelis
Litt vann

Bland sammen alle ingrediensene til kaken i en bolle og fordel i en liten form.
Stek på 175 grader i 15 -20 minutter.

I mellomtiden blander du sammen ingrediensene til glasuren.
Fordel glasuren utover kaken.
Server.

Om du har lyst på sjokoladekake til frokost, eller lunsj, kveldsmat eller dessert, prøv denne.
Nå skal jeg jobbe noen timer, før jeg skal ta en rolig søndagskveld i eget selskap. Fortsatt god søndag, dere!

 

Kristine♥

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg