PIZZA MED SPRØ SPELTBUNN TIL HELGEKOSEN

Kan jeg friste med en deilig pizza? Denne pizzaen med sprø speltbunn laget jeg riktignok til middag i går, jeg hadde nemlig så lyst på pizza, men pizzaen gjør seg også utmerket til helgekosen. Pizza passer vel egentlig alltid!

Bunnen er en sprø og enkel variant med speltmel. Jeg valgte å toppe den med karbonadedeig, ananas, sopp, rødløk, oliven og spekeskinke. Ettersom jeg ikke er så glad i oliven, er det kun oliven på halvparten av pizzaen. En halv pizza til meg og en halv til kompisen! Du kan naturligvis toppe din pizza med det du ønsker.

Pizza med sprø speltbunn til helgekosen
Til 1 avlang pizza

Spelt bunn
3 dl speltmel
0,5 dl fiberfin, eventuelt mer speltmel
1/2 pose tørrgjær
1/2 ts salt
1,5 dl vann

Bland sammen speltmel, fiberfin, tørrgjær og salt. Bland i fingervarmt vann og elt godt.
Kjevl ut deigen til en rektangel på et bakepapir.
Legg bunnen på en rist. 

Forstek i ovnen på 225 grader i 10 minutter. 

Fyll
1 pakke karbonadedeig 
1 boks tomatpure
0,5 dl vann
3 hvitløksfedd
1 ss pizzakrydder, oregano og basilikum
1/2 ts salt
1/3 ts pepper
1/2 rødløk
3 -4 sopp
6 skiver spekeskinke
1 boks ananas
1 håndfull oliven
Ost, jeg brukte ca 150 g revet Jarlsberg 

Stek karbonadedeig i en panne. Ha i finhakket hvitløk, tomatpure, krydder og vann. La det hele steke i 2 -3 minutter. 
Ha karbonadedeigblandingen over bunnen. 
Strø over ost.
Topp med rødløk og sopp i skiver, ananas, spekeskinke og oliven, 
Stek på nederste rille i ovnen på 225 grader til osten har smeltet, i cirka 10 -15 minutter.

Pizza med sprø speltbunn kan jeg virkelig anbefale til helgekosen eller om du vil ha noe ekstra godt til middag. Bunnen trenger ikke å heve og tomatsausen tar knappe ti minutter å lage. På den måten har du pizzaen klar på en drøy halvtime. Sunt, raskt og super godt. Det liker vi!

Da er det bare å si god middag og god helg. Spis og kos deg! 

Kristine ♥

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg