4 x 4 MED EN TWIST

                                                                                                                                                                                                        Inneholder add-linker

I dag hadde jeg en litt anerledes intervalløkt. Jeg kjørte 4 x 4 med en twist.
4 x 4 er en klassisk og veldig velkjent intervallform. Her har du høy intensitet i 4 minutter, før du så hviler i 3 minutter og gjentar denne sekvensen 4 ganger. I dag gjorde jeg den ved at jeg syklet intervallene og så gjorde core øvelser i pausen. Det gjorde intervallene litt mer morsomt.

Jeg sykler ettersom kneet mitt fortsatt er skadet og jeg ikke skal belaste det spesielt mye. Om du ønsker kan du løpe eller gjøre andre former for kondisjon som å bruke ellipsemaskinen, løpe i bakke, bruke tredemølle, stakemaskinen eller romaskinen.

Jeg har på meg nok et fint antrekk fra BetterBodies. Waverly mesh tights og  Waverly mesh bh.

4 x 4 med en twist
⋄ Varm opp i 5 -10 minutter. Start rolig og øk så intensiteten gradvis.

⋄ 4 minutter høy intensitet
⋄ 3 minutter aktiv pause . Når de 4 minuttene er over, går du rett på core øvelsene. Gjør 20 planke get ups, altså 10 stykker på hver side, og så rett på 20 sit ups. Når du har gjort dette hviler du de resterende 3 minuttene.
Gjenta prosessen 4 ganger, slik at du totalt har gjennomført 4 intervaller av 4 minutter og 4 runder med planke get ups og sit ups.
⋄ Nedtrapping i cirka 5 minutter.

Planke get ups. Jeg er usikker på det norske navnet, noen kaller det gående planke.
Du står i vanlig plankeposisjon med tærne og albuene i gulvet. Se ned i gulvet og forsøk å ha en nøytral posisjon i ryggen. Stram coremuskulaturen og tenk at du skal suge navlen inn mot ryggraden. Gå så opp med høyre arm slik at armen er strak og håndflaten er ned i gulvet. Gå så opp på samme måte med venstre arm. Gå så ned med høyre arm og så ned med venstre arm, slik at du står i planke posisjon igjen. Gjør dette totalt 20 ganger, da 10 ganger på hver side.

Sit ups.
Her foretrekker jeg å ha bena i bøyd ut mot siden, fremfor vanlig nitti graders vinkel. På den måten får hoftemuskulaturen mindre belastning og magen jobber mer.

Håper du tester denne 4 x 4 intervalløkten med en twist og at du liker treningsøkten!

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg