Å GÅ PÅ EN SMELL / OVERSPISE

I går fikk jeg en tilbakemelding fra en online coaching kunde, om at hun hadde gått på en smell. Hun fortalte videre at hun var stresset, sliten og lei seg på grunn av en krangel med samboeren og hadde brukt mat som trøst. I skapet hadde hun funnet en pose potetgull som hun hadde spist sammen med en skillingsbolle, en brødskive med nugatti og en kopp kakao. Dette kalte hun å gå på en smell og å overspise.

Ettersom vi nå er inn i helgen og påsken, i tillegg til at veldig mange av oss går hjemme grunnet corona, spurte jeg henne om jeg fikk lov til å fortelle dere om dette. Og det fikk jeg lov til. Disse dagene blir det fort mer utskeielser og kosemat. Da vil jeg at både mine online coaching kunder og dere, legger bort den dårlige samvittigheten. 

Jeg vil ikke kalle hendelsen min kunde hadde i går, å gå på en smell eller å overspise. Det er ord som er ekstremt negativ ladet og som ofte gjør at vi har dårlig samvittighet i etterkant og hakker eller kjefter på oss selv. Spist er spist og gjort er gjort. Det er faktisk ikke den ene “smellen” som har betydning i den store sammenhengen. For dette er bare en enkelt hendelse. Det som derimot kan ødelegge for fremgangen din, er tankene du får i ettertid. Om du lar den dårlige samvittigheten tar overhånd eller tenker at ‘nå er uansett alt ødelagt, så nå kan jeg bare spise alt jeg kommer over’. Det er først da denne såkalte smellen blir skadelig. 

Husk at det som er viktig er hva du spiser mesteparten av tiden. Om du skeier ut, ikke la det ødelegge videre for deg. Og ikke kall det å gå på en smell eller overspise. Det du har spist er et valg du tok. Kom deg videre. Sånt skjer. Forsøk heller å se på deg selv med vennlige øyne og rett og slett si ‘skitt au’ eller ‘jaja’. Nå er det gjort. Det er faktisk ikke værre enn som så!

Og dere, jeg spiser også skillingsbolle og potetgull, og jeg kaller det ikke å gå på en smell. Jeg sier heller at jeg hadde lyst på det. Da velger jeg også å nyte det når jeg spiser det. På den måten blir det å “seie ut” et bevist valg og den dårlige samvittigheten er ikke tilstedte. Så uansett hva du spiser denne helgen eller i påsken; ta et bevist valg og nyt det. Du får tross alt ikke gjort noe med det som skjedde i fortiden.
Med det sier jeg god helg fra meg og godisposen!

 

Kristine  ♥

7 kommentarer
    1. Cecilie
      Jeg vil fortsatt ikke kalle det overspise, men å spise følelsene sine. Overspise er et veldig negativt ladet ord, og fører ofte bare til mer dårlig samvittighet og mer spising. Å spise følelsene sine derimot, er noe annet. Da så vi på følelsene hennes, reaksjonene, hvordan hun utagerte, hva som ikke fungerte og på bedre måter å håndtere følelsene.

    2. Hvis kunden din takler motgang (krangel med samboeren) med å spise, vil det absolutt kalles overspising. Det trenger ikke å være store mengder med mat, men årsaker til at man gjør det.

    3. Gikk på en smell selv når jeg spiste en bløtkake bit for ei ukes tid siden.Jeg har uansett levd sunt i snart 7uker.Kun drukket vann og spist grønnsaker,kylling og fisk.Jeg spiser også frukt som mellom måltider,men har kun gått ned 3-4kg.Jeg trener vekter annen hver dag.Har gjort dette i snart 7 uker også.Hvorfor går jeg ikke ned fortere??

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg