ÅTTE TIPS FOR VEKTNEDGANG OG EN SUNN HELSE

Det er ikke til å stikke under en stol at det florerer av tips til hvordan en enkelt kan gå ned i vekt. Spesielt på denne tiden av året! Mye av denne informasjonen er dessverre svært dårlig og har lite forskning bak seg. For all del, en streng diett eller matplan vil få deg ned i vekt, men du klarer ikke holde deg her. Selv om det kan virke fristende å hive seg på en viss diett, vil du ikke klare å opprettholde målet ditt når du først kommer dit. Sikt heller på å innarbeide deg sunne vaner som du kan opprettholde livet ut. Her er mine beste tips.

​Proteinrik frokost
Det å starte dagen med en god mengde proteiner, ser ut til å holde deg mett og at du på den måten unngår usunn småspising gjennom dagen. Min favoritt for tiden er kokte egg på grovbrød.

Prioriter deg selv
Det å skulle endre sine vaner, krever at du setter deg selv først. For all del, jobb og familie er viktige ting er i livet, men deg selv og din helse må også komme på topplisten.

Treningsglede
Det herlige med trening, er at det finnes utallige varianter! Finn en treningsform som gir deg glede. Har du en aktivitet du ser frem til å gjøre, vil du også gjennomføre denne.

Spis fett
Mange som vil ned i vekt, dropper fettet da fett er kaloririkt, men dette kan virke mot sin hensikt. Flere studier har vist at fett hjelper deg å holde deg mett lenger samtidig som det reduserer søtsug. Spis sunt fett fra kilder som avokado, egg, nøtter og oliven.

Fiber
Vi vet alle at fiber er sunt. Du finner godt med fiber i blant annet frukt, grønnsaker, fullkornsprodukter og bønner. Forsøk å få i deg fiber til alle dagens måltider. Fiber gjør deg mett og gjør altså at du spiser mindre på lang sikt.

Handleliste
Det å ha med seg en handleliste hvor du på forhånd har planlagt hva du skal kjøpe, og da også hva du skal spise de neste dagene, gjør at du unngår impulskjøp og dermed kjøper mindre usunne matvarer. Det du ikke har hjemme i kjøkkenskapene dine, er det også mindre sjanse for at du spiser.

Lag rom for utskeielser
Om du sier til deg selv at du aldri kommer til å spise sjokolade igjen, setter du deg selv opp til å mislykkes. Lag heller rom for å nyte en sjokoladebit her og der, spise en middag ute og ta deg et glass vin. Alt med måte. Du skal kunne nyte livet samtidig som du jobber mot dine mål.

Tunge vekter
Det å gjøre styrketrening og å løfte tunge vekter, gjør at du bygger mer muskler som igjen gjør at du forbrenner flere kalorier i løpet av en dag.

Og til slutt, husk at det ikke er et alt eller ingenting prosess. Det å gå ned i vekt eller ha en sunn livsstil, handler om å finne sin balanse og finne ditt eget svar på hva som er riktig og oppnåelig for deg.

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Hei Sofie. Jeg vil anbefale deg å spise mer mat. 1500 kalorier er veldig lite når du veier 165 kg. Du ønsker alltid å spise mest mulig mat og likevel gå ned i vekt. Etterhvert som du går ned i vekt, må du kutte ned på kaloriene. Om du da spiser 1500 kalorier nå, vil du ikke kunne spise noen ting etter hvert. Jeg har flere pt-kunder som spiser godt over 2000 kalorier daglig og går ned i vekt. Og dette er jenter som veier rundt 70 kg. Du kan trolig legge deg på 2500 og likevel gå ned i vekt. Da kan du gradvis også kutte kaloriene etter hvert som du får mindre fremgang. Håper du forstår hva jeg mener. Lykke til 🙂

    2. Takk for tipsene!

      Jeg vil stramme opp litt, og faktisk telle kalorier på en overordnet måte for å vite hva jeg får i meg i løpet av en dag, og faktisk passe på at jeg spiser nok.

      I dag har jeg spist ca 1500 kalorier, og Fitbiten min viser at jeg har brent 2700 kalorier etter jeg var på trening og har hatt en aktiv dag. Hvis jeg fortsetter i dette sporet, vil jeg kunne gå ned i fettprosent over tid? Har spist proteinrikt i dag så jeg er ikke sulten!

      Håper du kan svare, selv om det ikke skal handle så mye om kalorier, vil bare vite om jeg er på riktig spor. Er 169 og veier 165 kilo, og føler meg litt ukomfortabel i egen kropp.

      Stor klem fra Sofie

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg