BANANKAKE MED KARAMELLTOPPING

                                                                                                                                                                                        Inneholder add-linker

Banankake med karamelltopping. Mmmm…. Dette er en banankake for luksusdyret! På fredag bakte jeg denne super saftig banankaken som jeg toppet med en karamellglasur, bananskiver og karamellsaus. Banan og karamell sammen er himmelsk godt!

Jeg er egentlig ikke så fan av banan. Derfor tok det lang tid før jeg prøvde meg på banankake første gang. Men etter at jeg først gjorde det, var jeg hektet. Banankake smaker minimalt banan! I tillegg blir resultatet alltid saftig, da bananen er med på å gjøre deigen smidig.

Masse deilig smak og super god konsistens!

Banankake med karamell

Banankake
4 egg
2 modne bananer
100 g havremel
50 g speltmel
30 g vaniljeprotein, jeg har brukt french vanilla, eventuelt mer mel
2 ss sukringold
2 ss kesam, eventuelt melk eller annen væske
1 ts bakepulver
1 ts kanel
1 ts kardemomme
1/2 ts himalayasalt

Mos bananene sammen med egget. Bland så i resten av ingrediensene. 
Hell røren i en form.
Stek på 175 grader i 30 -35 minutter.
Avkjøl i formen. 


Karamellsaus

1/2 boks vikingmelk, eventuelt 1,5 dl fløte
2 ss sukringold
1 ss fibersiurp

Bland sammen alle ingrediensene i en bolle. 
Sett bollen i mikroen på maks effekt i 6 -10 minutter. Ta ut bollen et par ganger og rør om.
Du kan også koke karamellene i en tykkbunnetkjele. Da må de koke i cirka 40 minutter.
Karamellen skal koke til den er brun og tykk. Ta opp litt masse med en skje for å se om den er ferdig. Stivner karamellene raskt i kantene er de klare.
Avkjøl.


Karamellglasur

Ca 1 dl karamellsaus
100 g phildephia
1/3 ts flaksalt

Bland sammen avkjølt karamellsaus og philadelphia.

Smør karamellglasuren over den avkjølte kaken. Topp med noen skiver banan, revet mørk sjokolade og litt ekstra karamellsaus. For let’s face it, du kan ikke få nok karamellsaus!

Så saftig, smakfull og god! Jeg håper virkelig du lar deg friste til å lage denne godsaken. Ha en aldeles herlig søndag, dere.

 

Kristine ♥

8 kommentarer

Siste innlegg