BEIJING BIFF – SUNN RASK OG GOD MIDDAG

Beijing biff er ikke en matrett vi er kjent med her i Norge, men i USA er denne retten stor. Panda Express, som er en av Amerikas største hurtigmatkjeder som lager kinesisk mat, har en legendarisk Beijing beef. Første gang jeg var i New York for 12 år siden spiste jeg denne, og den var skikkelig god. Siden da har jeg spist retten hver gang jeg har vært i Amerika. I dag så jeg brått Beijing biff da jeg scrollet på instagram, og jeg skjønte med en gang hva som måtte bli dagens middag; Beijing biff!

Beijing biff er sprø biffstrimler i en deilig sursøt saus. Originalt skal det altså biffstrimler i oppskriften. Jeg vil tro du kan bytte det ut mot kylling eller svin i strimler om du ikke har biff tilgjengelig. Av grønnsaker brukes paprika og løk. Her kan du også tilsette andre grønnsaker som brokkoli, gulrot og annet du har liggende. 

Beijing biff 
Til 2 -3 personer

400 g biff i strimler, jeg brukte mørbrad
1 eggehvite
1 ss maizena
1/3 ts salt

1/2 rød paprika
1/2 grønn paprika
1/2 gul løk
1 hvitløksfedd

0,5 dl vann
3 ss soya saus
2 ss edikk
1/2 ts chiliflak
1 ts honning eller annen søtning
2 ss tomatpure

Bland biff, eggehvite, maizena, salt og pepper. La stå noen minutter. Gjerne i 15 -30 minutter om du har tid.
Stek så i en panne med en god klatt smør eller olje.

Del grønnsakene i biter, og finhakk hvitløk.
Ta biffen ut av pannen. Ha grønnsakene i pannen og stek på middels til høy varme i 3 -4 minutter til grønnsakene blir møre.
Ha så i vann, soya saus, edikk, chiliflak, honning og tomatpure. Kok opp og la koke i 2 minutter.
Rør så inn biffstrimlene.
Server.

Der har du en skikkelig god Beijing biff på rundt 15 minutter. Dette smaker akkurat som kinamaten du får på resturant. Supergodt. Denne må du bare prøve!

 

Kristine ♥

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg