BETA – ALANIN, NYTT KOSTTILSKUDD

                                                                                                                                                                                              Inneholder add-linker

Hei og god tirsdagsmorgen dere. Det er i hvert fall en god morgen her. Jeg sitter her med morgenkaffen og titter utover nydelige New York. Nå er det langt fra morgen i Norge, vi har jo to vidt forskjellige tidssoner, så jeg får vel egentlig si god dag. Klokken har så vidt passert åtte og jeg har ikke kommet i gang med dagen enda. Sånn er det på ferie. Jeg har faktisk ingen planer i dag, noe som i grunn er ganske deilig. Det blir vel å tusle rundt i byen, jeg har lyst til å oppleve Soho, en deilig brunsj, og litt sightsiing samt en god middag og noen drinker på kvelden. Tiden vil vise.

Uansett, mens jeg sitter her og nytter morgenroen, tenkte jeg å fortelle dere om beta – alanin. Det er et nytt kosttilskudd i min kosttilskuddsamling som jeg har tatt de siste to månedene. Beta -alanin er riktignok ikke er nytt kosttilskudd, det har vært på markedet en god stund, men for meg er det nytt.

Jeg tror dere alle, i hvert fall dere som har fulgt meg en stund, vet at jeg foretrekker mat fremfor kosttilskudd. Og jeg ville heller aldri anbefalt eller gått god for noe jeg selv ikke kunne stå hundre prosent inne for. Det er også derfor jeg tar svært lite kosttilskudd. Per dags dato tar jeg beta -alanin, omega3, d-vitamin, mulitvitamin og probiotika. D-vitamin tar jeg ikke på sommerhalvåret.Jeg skal forsøke å forklare på en veldig enkel måte hvordan beta- alanin virker. Ved høy intensitet under trening, vil vi oppleve utmattelse. Dette skyldes flere funksjoner i kroppen vår, blant annet melkesyre og pH i musklene. Karnosin er en av de viktigste faktorene for å redusere melkesyre og pH-nivåene. Beta- alanin øker nivåene av karosin i cellene i musklene våre, og dermed gjør det også at opplever mindre grad av utmattelse og da kan prestere bedre.

Beta-alanin har gjentatte ganger blitt påvist god prestasjonsfremmende effekt. Ved daglig inntak av beta- alanin vil du altså klare å holde høy intensitet over lengre tid, enn hva du ville gjort ved å ikke ta tilskuddet. Det er også kommet flere forskningsartikler som viser at beta-alanin kan øke muskelmassen.

Selv føler jeg at jeg rett og slett klarer å ta litt flere repetisjoner på trening. Dette kan selvfølgelig også skyldes andre faktorer, men når kosttilskuddet har så god dokumentert effekt, synes jeg det er verdt å ta. Anbefalt dose 2- 5 gram beta- alanin daglig. Selv tar jeg 1 ts hver dag. Det tilsvarer 3 -4 gram.  Du må ikke ta det i forbindelse med trening. Tilskuddet kan tas når som helst på dagen. Jeg har gjort det som en rutine at jeg tar 1 ts hver morgen når jeg står opp.

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Hørt mye om Beta den siste tiden men aksei prøvd det selv ka skje jeg skal teste.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg