CHIAFRØ OG PROTEINRIK SJOKOLADEPUDDING

                                                                                                                                                                                  Inneholder add-linker

Første gang jeg smakte chiafrø synes jeg det var forferdelig rart, både med tanke på smak og konsistens. Chiafrø smaker ganske lite, egentlig ingenting vil jeg si, men konsistensen er noe annerledes enn andre typer frø. Frøene sveller i vann og de blir geleaktige i kontakt med væske. Nå har jeg funnet ut hvordan jeg kan like chiafrø, nemlig ved å knuse de først!

Jeg har på meg BetterBodies topp og Skins A400 tights.

Det gjorde jeg når jeg skulle lage denne sjokoladepuddingen, knuste chiafrøene først, og da synes jeg det blir så godt! Sjokoladepudding med chiafrø er kremet og god. Jeg lot min stå i kjøleskapet i ca 1 time mens jeg tok en treningsøkt, men du kan også lage sjokoladepuddingen på kvelden og la den stå natten over, eller bare blande den sammen ingrediensene og la den svelle i 10 minutter.

Proteinrik sjokoladepudding med chiafrø
Til 1 porsjon

2,5 kokosmelk, eller en hvilken som helst annen melk
2 ss chiafrø
2 ts kakaopulver

1/4 ts himalayasalt
1/3 ts vaniljepulver
2 ss sjokoladeprotein, jeg har brukt double rich chocolate, kan sløyfes*
1 ts sukringold

Ha kokosmlek og chiafrø i en blender eller foodprosessor. Kjør ca 30 sekunder slik at chiafrøene blir noe knust. Dette steget kan du droppe, men jeg liker smak og konsistensen best når chiafrøene er knust.
Ha i resten av ingrediensene.
Smak deg gjerne til med riktig mengde søtning og kakaopulver.
La blandingen stå i kjøleskapet minimum 10 minutter for å svelle. Den kan fint stå over natten.
Spis sjokoladepuddingen som den er eller topp med noe godt!
Jeg har valgt kakaonibs, kokoskrem og hempfrø som topping.

 

*om du lager sjokoladepuddingen uten sjokoladepulver vil jeg anbefale at du tilsetter litt ekstra kakaopulver og litt ekstra søtning

Chiafrø blir ofte nevnt som et superfood. Dette er fordi frøene inneholder godt med sunt fett, da spesielt omega-3 fettsyrer, samtidig som de inneholder mye kalsium, magnesium, jern og fiber. Det at chiafrø inneholder godt med fiber, gjør at de er bra for fordøyelsen vår. I 2 ss chiafrø, ca 15 gram, er det 2,4 g proteiner, hele 6 g fiber og 2,7 g omega3 . 1 -2 g omega3 er den daglige dosen for omega3, så putter du litt chiafrø i vannet ditt og vips har du dekket dagsbehovet ditt.

Du kan bruke chiafrøt til langt mer enn sjokoladepudding Brukt det i grøt, smoothie, bakst, oppå cottage cheese og yoghurt, eller i en salat. Annet jeg liker å lage med chiafrø er chiafrø vann, Da tilsetter jeg rett og slett 1 -2 chia frø i vannglasset mitt med litt sitronsaft og noen skiver sitron eller appelsin. Vips så blir vannet mer næringsrikt. Chiafrø syltetøy er også godt. Da blander du sammen ca 400 g bær, friske eller frosne med litt søtning og 2 ss chiafrø. La det stå i minimum 10 minutter så syltetøyet tykner. Du kan også erstatte egg med chiafrø. Da blander du sammen like deler vann og chiafrø, altså 2 ss chiafrø og 2 ss vann og la blandingen stå i minimum 10 minutter til blandingen har fått en tykk konsistens.

Om du har en oppskrift med chiafrø å anbefale meg, tar jeg den gjerne imot.

 

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. Pleier selv å lage noe liknende men med fifty – fifty hirse-gryn (magisk godt for magen) og chiafrø. Bruker ellers kesam, sjokoladeprotein og litt Vaniljeyoghurt,pluss en god dose peanøttsmør. Ekstra godt med litt topping av hakka nøtter, eller 1-2 ss Vanilje-Proteinpudding 😀 peanlttsmøret er forresten helt avgjørende for min del.

      Er også veldig glad i å blande i eplemos og kanel. Bruker da også de andre tingene, rolig kesam blir godt. Og brukes vaniljeprotein istedetfor sjokolade.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg