CHILI CON CARNE – SUNN OG GOD MIDDAG PÅ 10 MINUTTER

Riktig godt nyttår! Hadde du en fin feiring i går? Etter jobb i går kveld, fikk jeg med meg et par timer med venner og rakettene, men dro hjem og la meg til å sove ikke lenge etter det. Vekkerklokken ringte allerede seks i morges, så det var greit å komme seg i seng.

Hverdagen er tilbake for fult for min del og da fristet det med noe raskt til middag. Jeg bokstavelig talt slang sammen en chili con carne etter jobb. Dette er sunn og super god middag som du lager på ti minutter! Lag gjerne dobbel porsjon når du først er i gang. Da har du til lunsj eller middag i flere dager. Chili con carne smaker om mulig enda bedre dagen etterpå, når smakene har satt seg mer. I tillegg er gryten super god i matboksen.

Chili con carne – sunn og god middag på 10 minutter
Til 2 -3 porsjoner

1 pakke karbonadedeig
1 løk
2 hvitløksfedd
1 stor gulrot
1/2 chili
1/2 paprika
Krydder: 1 ts paprika, 1 ts cummin, 1/2 ts salt, 1/2 ts pepper
1 boks hakkede tomater
2 ss tomatpure
1 boks kidneybønner

Hakk løk. Riv gulroten. Finhakk hvitløk og chili.
Ha grønnsakene i en kjele og stek dem raskt i litt olje. Ha i krydderne og stek litt til. Ha så i karbonadedeigen og stek til den har fått en lett farge.
Tilsett hakkede tomater og tomatpure. Kok opp å la det koke i 4 -5 minutter.
Tilsett bønner det siste minuttet.
Server.

Server gjerne med en klatt rømme, revet ost, en frisk salat og kokt ris.  Håper chili con carne faller i smak hos deg.
Ha en fortsatt fin fin første januar. Håper du er like klar for det nye året som jeg er!

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Ja, det er jo derfor den smaker enda bedre dagen etterpå. Da har alle smakene godgjort seg. Jeg har aldri testet sjokolade i, men jeg har testet kakao. Neste gang skal jeg prøve litt sjokolade. Takk for tipset 🙂

    2. Jo lengre con carne koker, jo bedre smaker den. Pleier la den stå på svak kok i 40-50 min. Har også oppi revet mørk sjokolade (25 g) og kanel. Det smaker verken kanel eller sjokolade, men fremhever de andre smakene 🙂

    3. Jeg gleder meg til å ha hverdagen tilbake imorgen. Da er det fint med raske middagstips 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg