COMPERINGSSON IS THE THIEF OF JOY

Comparison is the thief of joy. Dette er faktisk en quote jeg liker ganske godt. Fordi det er så sant. Å sammenligne oss selv med andre, har lett for å trekke oss ned og få oss til å føle oss mindreverdig.

Jeg ble sittende å tenke på dette akkurat nå, da jeg selv tok meg i å sammenligne meg selv. Jeg tok meg selv i å scrolle gjennom instagram og sammenligne meg selv med flere av treningsprofilene der. Så kjente jeg at det knøt seg i magen og at jeg fikk dårlig samvittighet. Forrige uke trente jeg bare to ganger. I helgen trente jeg ikke i det hele tatt! Det har vært dårlig prioriteringer og hektiske dager. Mens jeg satt der og scrollet fikk jeg den følelsen av at jeg var et dårlig menneske i forhold til disse menneskene jeg sammenlignet meg med. Jeg følte meg lat og lite verdt.

Jeg vil si at jeg er en person med god selvtillit, men jeg kan også ha øyeblikk hvor jeg hakker på meg selv eller sammenligner meg selv med andre, slik som i dag. Helgivis vet jeg at de følelse jeg fikk i dag er langt fra sant. Det tok meg ikke mer enn et lite minutt før det gikk opp for meg hvordan tankene mine tullet med meg og jeg klarte å bryte ut av dette tankemønsteret. Jeg vet jeg er verdifull og at jeg er et godt menneske. Om jeg ikke har trent lite mye som normalt, har ingenting å si for meg verdi!

Jeg tror vi alle kan gå i fellen av og til. I dagens samfunn med sosiale medier er det lett å sammenligne oss selv med andre. Det som er viktig da, er å stoppe opp og huske på at vår verdi er så mye mer enn utseende, kropp, trening og hva vi gjør.  Det mange også glemmer er at du på sosiale medier, kun er et lite brøkdel av et sekund av livet til en person, og ofte er disse bildene med filter og redigert.

Ingen er akkurat som deg. Ingen er som meg. Forsøk å fokuser på det du verdsetter og liker ved deg selv.  Jeg kan love deg at den eller de personene du sammenligner deg selv med, også har sine feil og mangler de også. Det er bare det at du enten ikke ser dem fordi de ikke viser det, eller at du ikke legger merke til det. Vi ser alltid det verste i oss selv og det beste i alle andre. Forsøk så godt det lar seg gjøre å åpne øynene dine for alt det gode ved deg selv, og lukk øynene litt mer når du ser det gode i andre.

 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg