DAGENS BENØKT – KNEBØY OG GOOD MORNING

God onsdag folkens! Jeg kom akkurat hjem fra en treningsøkt. I dag ble det en underkroppsøkt med fokus på lår og rumpe, hvor jeg hadde knebøy og good morning som hovedøvelse og gjorde disse i supersett.

Dagens benøkt med knebøy og good morning

– Knebøy
5 sett * 8 -10 repetisjoner
i supersett med
– Good morning
5 sett * 12 repetisjoner
– Utfall
3 sett * 8 repetisjoner
– Leg extension
3 sett * 8 repetisjoner
Hip thrust 3 sett * 12 repetisjoner

 

Knebøy er absolutt en av de beste styrkeøvelsene! En øvelse alle burde ha i programmet sitt, med forbehold om skader og lignende naturligvis. Når du gjør en knebøy, bruker du store deler av kroppen og aktiverer mange store muskelgrupper. Det vil si at det er en øvelse som krever mye energi, altså en styrkeøvelse som forbrenner en del kalorier. Samtidig får du også strammet opp både lår og rumpe. Ikke minst jobber du både med mobilitet og balanse, da knebøy er en funksjonell øvelse som krever at du jobber med kjernemuskulatur og bevegeligheten din under hele utførelsen.

 

Good morning er en øvelse for bakside lår, rumpe og ryggstrekkeren. Jeg har ikke alltid vært fan av denne, men etter å ha trent den fast en periode, føler jeg at jeg får ordentlig god kontakt med rumpen og er blitt veldig glad i øvelsen.
Når du trener good morning, starter du stående med stangen på øvre del av ryggen. Deretter trekker du pusten inn, strammer magen, og skyver rumpen bakover samtidig som du følger etter med overkroppen slik at den går nedover mot underlaget. Pass på at du strammer inn coremuskulaturen  under hele bevegelsen slik at du unngår svai i ryggen. Skyv så hoften frem igjen og reis overkroppen tilbake til stående posisjon. Gjenta.


Dagens benøkt var ikke den tyngste økten.  Har du trent i dag? I så fall håper jeg du hadde en god en. Hvis ikke, blir det kanskje bedre lykke imorgen. Ha en fin dag videre!

 

Kristine ♥

4 kommentarer

Siste innlegg