DAGENS ØKT OG DIPS

I dag hadde jeg en skikkelig god overkroppsøkt. Du vet de dagene hvor energien bare flommer over og du er i ditt ess? Slikt følte jeg meg i dag! Herlighet for en deilig følelse!

Hovedøvelsen i dag var dips. Jeg synes det er utrolig kult når jenter er sterke i dips! For bare noen år siden var en rekke jenter redd for å gjøre egenkroppsøvelser som dips og chins. Jeg tror mye av dette henger sammen med at mange var redd for å få store muskler av slike øvelser. Heldigvis er denne frykten forsvunnet hos de fleste. At en blir svær og muskuløs av å løfte tungt, er bare tullball!  I dag ser jeg stadig flere og flere jenter gjøre disse øvelsene. Det digger jeg rett og slett!

Dagens økt så slik ut
– Markløft
5 sett x 3 -5 repetisjoner
– Dips, først med egen kroppsvekt, så med ekstra vekt
5 sett x 4 -8 repetisjoner 
– Nedtrekk
4 sett x 8 repetisjoner
– Face pulls 
3 sett x 12 repetisjoner

Vil du bli god i dips, er det som med alt annet; du må gjøre det jevnlig. Øvelse gjør mester. Er du helt nybegynner, vil jeg anbefale deg å starte med å gjøre dips med en treningsstrikk, slik at du får innlært teknikken men at det blir noe lettere å utføre bevegelsen. Da kan du gradvis gjøre flere og flere repetisjoner med treningsstrikk. Når du kommer deg opp til 5 -6 repetisjoner, er det på tide å starte med egen kroppsvekt. Da kan du gjøre både vanlige repetisjoner og negative repetisjoner hvor du hopper opp til startposisjonen, slik du ser på bildet over, og senker deg sakte sakte ned til bunnposisjonen. Etterhvert som du klarer 6 -8 repetisjoner med egen kroppsvekt, kan du legge på ekstra vekt.

Nå skal jeg på gløgg og julefilm. Jeg gleder meg til å fylle på julestemningen! Håper du har en fin torsdag 😊


Kristine♥

7 kommentarer
    1. Joda. Jeg tenker jo gjerne at det kan være lurt å trene litt alternativt til bare styrke, men er selvsagt ikke alle som forstår det! Du må gjerne dø av kommentaren, could not care less. Håper noen kanskje ønsker å ha det som et alternativ til alle de tunge løftene…

    2. Jeg har testet zumba og flere gruppetimer. Det er rett og slett ikke helt min type trening. Vil man bli sterkere, er nok ikke zumba helt veien å gå heller. Derimot tenker jeg at om en synes zumba er moro og kommer seg på trening fordi en skal på zumba, er det super bra 🙂

    3. Jeg er veldig dårlig på oppvarming faktisk. Begynner ofte rett på med 1 eller 2 sett med litt lette vekter først.
      Markløft er en øvelse som aktiverer hele kroppen, derfor valgte jeg å ta den først, slik at jeg har full fokus og energi 🙂

    4. Hvordan varmer du opp til en styrkeøkt?
      Og hvorfor har du ikke hovedøvelsen først i programmet? 🙂

    5. Haha… Dør litt av zumba kommentaren. Tror Kristine trener av litt andre mål en zumba 😉

    6. Flott innlegg 🙂

      Trener du bare styrke?

      Hva med litt alternativ trening? Som f.eks Zumba? Er selv Zumbainstruktør og mange tror dessverre at dette ikke er en god nok treningsform. Selv synes jeg at Zumba er en veldig god treningsform, man får trent koordinasjon, balanse, rytmefølelse, coremusklaturen og ikke minst hjernen 🙂

      Superflott at folk trener styrke, men vil så absolutt anbefale en alternativ trening også 🙂

      Mvh

      Pål Magne

      https://zumbabrazfitpal.wordpress.com/

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg