DAGENS ØKT OG ET FLARE UP

Det er så godt å føle at jeg er tilbake i noenlunde treningsrutiner. Dette er ukens tredje økt. Weee! De to siste ukene har jeg vært ekstremt sliten. Jeg har hatt det som heter en flare up av hashimotosykdommen, hvor symptomene blir forverret. For min del vet jeg at det skyldes stress. Vannlekkasje, en ødelagt do hvor jeg var uten do i fire dager, alvorlig sykdom hos et av mine nærmeste familiemedlemmer, har vært noe av det jeg har stått i de siste tre ukene. Og det har rett og slett blitt for mye for meg. Da blomstrer sykdommen og jeg har rett og slett blitt helt slått ut. Slik er det dessverre med en autoimmun sykdom. Den vil alltid være der, og man må lære seg å leve med den, samt hva som trigger den. For min del er jo dette ganske nytt. Nå er det ikke mer enn knapt et halvt år siden jeg fikk påvist hashimoto og cøliaki. På denne tiden har jeg kommet en lang vei og har redusert antistoffene mine og følt meg bedre, men de siste ukene har jeg altså tatt noen steg tilbake. Riktignok tenker jeg at det er slik en læringskurve skal være. Siden jeg fikk diagnosen har jeg gått ti steg fremover, og så gikk jeg nå to steg tilbake. Nå innser jeg virkelig hvor viktig stress er og at jeg må prioritere enda mer stressmestring i min tilhelingsprosess. Jeg har tatt det helt med ro de siste ukene og pleid meg selv. Nå er jeg allerede på vei fremover igjen.

 På grunn av oppblomstringen, har det blitt lite trening noen uker. Jeg har måtte prioritere hvile. Forrige uke hadde jeg faktisk ingen treningsøkter! Da ble det ene og alene gåturer og lett stretching. Denne uken føler jeg meg heldigvis mye bedre og dette er, som nevnt over, ukens tredje økt. Det er deilig! Trening er en så viktig del av hvem jeg er og gir meg så mye glede, energi og mental utblåsning. Jeg er rett og slett et bedre menneske når jeg trener.

Dagens økt bestod av
– Chins med nøytralt grep
– Enarms roing på benk
– Benkpress med manualer
– Enarms stående skulderpress med kettlebell
– Face pull

Enarms stående skulderpress med kettlebell er en øvelse jeg har blitt glad i. Ikke bare tar den godt på skuldre, her må du også stramme coremuskulaturen skikkelig slik at du ikke svaier i ryggen. Jeg kjenner det alltid godt i magen dagen etter å ha gjort denne øvelsen. Gratis magetrening, med andre ord! 

Og du, om du er sliten og trenger å hvile; husk å gi deg selv lov til å puste, hente deg inn og slappe av. Vi kan ikke bare pushe, pushe og pushe mer. Selv om dagens samfunn gjerne vil at vi skal det. Dette gjelder enten man har en sykdom eller ei. Ta vare på kroppen din.

 

Kristine ♥

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg