DEILIG DOBBEL EPLEKAKE

                                                                                                                                                                                                       Inneholder add-linker

Norske epler er så fantastisk gode! Nå knasker jeg minst et par epler daglig. Skal jeg være helt ærlig skulle jeg gjerne spist flere, men da får jeg så vondt i magen, så jeg prøver å holde meg til et par om dagen! Er det flere som har samme problem? 

Jeg laget sunn og saftig dobbel eplekake etter jobb i dag. Etter en hektisk arbeidsdag, er det ordentlig avslappende å tre inn i kjøkkenet og bake noe godt. Det å bake, på lik linje som å trene, er tanketerapi for meg. Da bare er jeg i nuet!

Denne oppskriften på deilig dobbel eplekake, skal jeg ikke ta æren for selv. Det er min pt-kunde Maren som sendte meg oppskriften og sa jeg måtte prøve den. Jeg gjorde et par små justeringer. Jeg må alltid eksperimentere litt på egenhånd også! Ettersom kaken ble så god, spurte jeg om å få dele oppskriften med dere. Og det fikk jeg selvfølgelig. Her har du en saftig og skikkelig god eplekake.

Deilig dobbel eplekake

Eplekake
3 egg
3 ss sukringold
2 ss sukrin
200 g kesam
20 g vaniljeprotein, jeg har brukt french vanilla, eventuelt mer mel
100 g mel, jeg brukte 40 g havremel og 60 g glutenfri melkmiks
1 ts bakepulver
1 ts vaniljepulver
1/2 ts salt
1 ts kardemomme
1 ts kanel

Pisk egg, sukringold og sukrin til eggedosis. Bland ned kesam med en skje eller slikkepott.
Ha så i tørrvarene. Bland forsiktig sammen med en slikkepott. 

Eplefyll
3 -4 epler avhengig av størrelse
4 ss sukringold
3 ss kanel

Del eplene i biter. Bland med kanel og sukringold.
Fordel halvparten av eplekakerøren i en form. Jeg hadde litt bakepapir i formen. Legg så over halvparten av eplebitene. 
Ha over resten av kakerøren. Fordel resten av eplebitene over i formen. Trykk bitene litt ned i kakerøren.
Stek på 180 grader i 25 -30 minutter.
Avkjøl før du skjærer i den.

Dette er en eplekake som vil bli godt likt av hele familien, uavhengig om personen bryr seg om at kaken er av den sunnere typen eller ikke. Nå som det er så mye norske epler, håper jeg du lar deg friste og at kaken faller i smak. Kos deg!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Vond og oppblåst mage hvis jeg spiser for mye eple ja! Føler det går bedre om jeg steker de litt i stekeovnen først, men det er ikke alltid jeg klarer å vente på det😛
      Eplekaken må prøves en dag😃

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg