DEILIG EPLEKAKE PÅ 5 MINUTTER

                                                                                                                                                                                                        Inneholder add-linker

Etter trening i dag laget jeg meg en deilig eplekake på 5 minutter. Det er rett og slett favoritten mikrokake, men denne gangen i eplekakevariant. Kaken lager du som sagt på bare 5 minutter. Da har du en saftig og deilig vaniljekake med karamelliserte epler i. Jeg brukte et veldig lite eple. Neste gang skal jeg bruke et mye større eple, eventuelt to små, da jeg gjerne skulle hatt mer eplebiter i kaken.

Jeg stekte kaken i mikrobølgeovnen. Om du ikke har mikro, kan du steke kaken i ovnen på 175 grader i 12 -15 minutter.

Deilig eplekake på 5 minutter
Til 1 porsjon

Eplekake
1 egg
1 ss eggehvite, kan sløyfes
25 g mel, jeg brukte havremel
25 g vaniljeprotein, jeg har brukt french vanilla, eventuelt mer mel
2 ss yoghurt. kesam eller lignende
1 ts sukringold
1/2 ts bakepulver
1/3 ts vaniljepulver, kan sløyes

1/2 ts kanel
1/3 ts kardemomme
Vann til riktig konsistens, ca 0,5 dl

Karamelliserte epler
1 eple

1 ss sukringold
1 ts kanel

Start med å kutte eplet i terninger. Ha bitene i en skål sammen med kanel og sukringold. Bland sammen. Putt skålen i mikroen i 2 minutter. Eplene skal bli myke og karamellisert. 

Bland sammen alle ingrediensene til eplekaken i en kopp, bolle eller matboks. Jeg brukte en stor te-kopp. Tilsett nok vann til du får en tykk kakerøre.
Bland eplebitene forsiktig inn i kakerøren. Jeg sparte noen av eplebitene for å ha på toppen av kaken til servering. 
Sett koppen / bollen / matboksen i mikroen på full effekt i 90 -120 sekunder. 
Avkjøl noe før du hvelver kaken over på en tallerken og spiser.

Jeg toppet med gresk yoghurt som jeg blandet med litt sukrinmelis og vaniljepulver, det blir en deilig vaniljeyoghurt, og resten av eplebitene. Raskt, enkelt, proteinrikt og så godt!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Sånne karammeliserte epler er skikkelig gode bare i seg selv. Ikke i kake med å spise bare eplene =)

    2. Jeg bare elsker mikrokake. Spiser det nesten hver dag i forskjellige varianter. Går ikke lei!!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg