DEILIG KRYDDERKAKE I BRØDFORM

                                                                                                                                                                                                         Inneholder add-linker

I dag gikk jeg på en smell. Jeg startet dagen med å bake og kose meg. Jeg laget krydderkake, hørte på musikk og sang for meg selv på kjøkkenet. Deigen var ferdig laget og jeg puttet formen inn i stekeovnen. Der var det ikke varmt til tross for at den hadde stått til oppvarming i et kvarter. Da gikk det opp for meg at stekeovnen min er ødelagt! Det hadde jeg helt glemt når jeg begynte å bake! Heldigvis har jeg verdens søteste naboer. Ja, de er virkelig super skjønne. De kommer støtt og stadig med middag til meg. Jeg gikk pent bort til dem og spurte om jeg kunne steke krydderkaken hos dem. Det kunne jeg selvfølgelig. Til gjengjeld delte jeg kaken med dem. Da ble vi fornøyde alle sammen. Jeg var super fornøyd fordi jeg fikk stekt kaken og de var super fornøyde fordi de fikk kake. Naboen kunne også bekrefte at dette er en saftig og deilig krydderkake.

Deilig krydderkake i brødform

2 egg 
1 ss agavesirup, eventuelt fibersirup eller mer sukrin  
200 g gresk yoghurt, eventuelt kesam 
30 g proteinpulver, jeg har brukt french vanilla, eventuelt mer mel
100 g havremel
1/2 ts vaniljepulver
1,5 ts kanel
 1/2 ts ingefær
1/2 ts kardemomme
1/4 ts nellik
2 ts bakepulver  

0,5 dl væske, jeg har brukt melk 

Skill eggeplommen fra eggehviten.
Bland sammen eggeplomme, fibersirup, krydder, sukrin gold, bakepulver, væske og gresk yoghurt. Ha så i tørrvarene.

Stivpisk eggehvitene. 
Vend de stivpiskede eggehvitene inn i røren.
Fordel i en form.
Stek på 175 grader i 40 – 45 minutter.
Avkjøl i formen.

Jeg pyntet med smeltet sjokolade og en knust kjeks. Det er alltid koselig å gjøre baksten ekstra fin. Da er jeg sikker på at den smaker bedre!

Om kaken ikke spises samme dag som den lages, anbefaler jeg at den oppbevares i kjøleskapet. Da holder den seg saftigs.
Nyt og kos deg.

 

Kristine ♥

5 kommentarer
    1. Hvor er det du bor? Ikke ofte naboer kommer med middag!! Er kanskje fordi du er en god sjel 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg