DEILIG SITRONLAKS

I går var det fiskeonsdag hos meg. Rettere sagt (eller skrevet), lakseonsdag. Jeg laget en deilig sitronlaks. Her hadde jeg både revet sitronskall og sitronsaft oppå laksen. Det ble skikkelig friskt, godt og smakfult!

Jeg serverte sitronlaks sammen med kålrotfries og sitronstekte grønnsaker. Dette var en supersunn og deilig middag.


Deilig sitronlaks
Til 2 personer

Ønsket mengde laksefileter
1 sitron
1 hvitløksfedd
1/2 brokkoli
Ca 200 g aspargesbønner
1 ts honning
1 ss smør
1/2 kålrot
1 ss olje
Salt og pepper

Start med kålroten. Del kålrot i stenger. Bland med 1 ss olje og godt med salt og pepper. Stek på 200 grader i 20 minutter. 
Ha salt og pepper på laksefiletene og riv over skallet fra 1/2 sitron.
Når kålroten har stått i ovnen i 20 minutter, ta ut stekebrettet og legger på laksefiletene. Stek i 12 -15 minutter avhengig av hvor godt stekt du vil ha laksefiletene. 

Del brokkoli i buketter. Finhakk hvitløk. Ha 1 ss smør i en panne på medium til høy varme. Ha i brokkolibukettene og finhakket hvitløk.  Stek i 3 minutter. Ha så i aspargesbønnen og stek i ytterligere 2 minutter. Riv så over skallet fra 1/2 sitron og press over sitronsaften.
Ta ut laksen av ovnen og press over saften fra 1/2 sitron. 
Server. 

Jeg rett og slett elsket disse grønnsakene. Sødmen og syrligheten fra sitronen og honningen, gjør grønnsakene super gode! Prøv selv!
 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Sitron er så friskt og godt i disse varme dagene. Det her tror jeg blir middagen imorra 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg