DET ER LOV Å SYNES AT TING ER KJIPT NÅ

De siste to dagene har vært noen mentalt vanskelige. Jeg er nok en person som smiler og er positiv nittini prosent av tiden. De siste dagene har det ikke vært slik. Når de nye restriksjonene kom, ble jeg utrolig frustrert og lei meg. Jeg er lei covid! Det et år siden jeg klemte noen sist. Det er jo helt drøyt! Jeg savner venner, familie, å kunne gå fritt ute på gaten uten å fokusere på avstand fra andre, å se liv og glede i andres øyne, jeg savner en normal hverdag, samvær. Ja, jeg savner virkelig tiden før covid! Når det kom frem at det iverksettes en av de strengeste lockdown- periodene, så jeg mørkt.  Aller mest hadde jeg bare lyst til å ligge i sofaen, se på filme, spise is og sette resten av verden på pause. Og for å være ærlig, var det akkurat det jeg gjorde!

Jeg har selvfølgelig fullført mine plikter, slik som jobb, men ellers har jeg i grunn tatt livet ganske så med ro og gjort akkurat det jeg følte for. Når det gjelder trening, har jeg ikke trent denne uken.  Jeg har rett og slett ikke følt for å trene! Når det gjelder maten, har jeg spist både is og sjokolade.

Og vet dere hva? Det er helt ok. For det er ikke normalt å være på topp hver eneste dag, hver eneste uke eller hver eneste måned. Spesielt i disse tider. Det er lov å synes at ting er kjipt nå. Jeg vet at mange har det vanskelig og er langt mer frustrerte og lei seg enn hva jeg er. Covid -situasjonen er vanskelig for oss alle i forskjellige skalaer. Uansett hvilke kjipe følelser du har, godta dem. Hvis du i tillegg til å føle deg nedfor, hakker på deg selv fordi du har de følelsene du har, gjør du ting verre. Da kommer du inne i en negativ spiral. Godta heller alle følelsene dine, også de kjipe og vanskelige, samtidig som du forsøker å se om det er noe du kan gjøre for å forbedre situasjonen. Kan du prate med noen? Enten en venn familiemedlem eller en profesjonell? Kan du få hjelp av en coach til å opprettholde noenlunde gode trenings og kostholdsrutiner? Kan du komme deg ut i frisk luft? Kan du gjøre noe hver dag som gir deg litt glede og energi?

For min del hjalp det veldig å ha et lite mentalt sammenbrudd ovenfor meg selv. Ja, jeg satt på stuegulvet og grein. Etter å ha gjort det i femten minutter, satte jeg med ned for å skrive. Jeg skrev ned alt jeg synes var kjipt, dårlig gjort og urettferdig akkurat nå. Deretter tok jeg å tente på denne lappen. Ja, jeg brant den opp! Resten av kvelden koste jeg meg i sofaen med litt godis og en film. I går surmulet jeg store deler av dagen, men gjorde noe hyggelig ute med venner på kvelden. I dag stod jeg opp, forsøkte å tenke at det var en ny dag med nye muligheter. Jeg skrev i takknemlighetsdagboken min og gikk så en femten minutters tur ute, før jeg spiste en næringsrik og god frokost. De tingene der, har gjort at jeg har følt på de vonde følelsene, godtatt dem, men samtidig innsett at disse følelsene ikke definerer meg, og at jeg kan forsøke å gjøre det beste ut av situasjonen.

Synes du livet og tiden vi lever i er vanskelig akkurat nå, så er det lov å synes at ting er kjip. Godta følelsene dine og se om det er noe du kan gjøre for å få det litt bedre.

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Frøken M
      Gratulerer så mye med 40 årene i går. Verden er snudd opp ned for oss alle! Høres ut som du hadde en tøff bursdag, men at mannen gjorde det bedre. Vi får ta ut bursdagen skikkelig nesteår. Da blir det tidenes fest med masse, masse klemmer. God klem til deg 🙂

    2. Åå dette trengte eg lesa. Takk flotte du. Eg feira min 40-årsdag i dag. Den har hatt fine stunder. Men måtte og grine ein skvett og kvile ei stund. Fordi eg skulle feire den i Mexico, og så vart det sånn at den ikkje ein gong kunne feirast på restaurant i eigen by. Eg saknar og mine foreldre 5 timar unna, som eg no likevel ikkje kan sjå i påska. Men har fått litt pakker, ete trøflar og har fin mann som kokar gryterett. Og eg har som du, is klar i frysen. Og netflix har heldigvis nok filmar til pandemi som ikkje sluttar. Og eg klamrar meg til takknemlighetsboka eg har inspirert av deg. God overstått bursdag til deg og! Kanskje kan mars neste år by på bobler ute på restaurant!

    3. Det her var så godt å lese. Føler meg liksom ikke så alene. Det er vanskelig og det er smart å godta det og snakke om det ♥

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg