DET JEG SKULLE ØNSKE JEG VISTE TIDLIGERE OM TRENING

Nå har jeg trent en god del år, og de aller fleste av disse årene har absolutt ikke vært optimale. Det er så mye jeg har lært i min treningsreise som jeg skulle ønske jeg hadde viste tidligere. Det er selvfølgelig slik at man blir klokere gjennom erfaring og alder, men hadde jeg vist alt jeg vet nå tidligere, hadde jeg nok hatt en helt annen fremgang på treningen.  Disse tingene vil jeg gjerne dele med dere ♥

Det jeg skulle ønske jeg viste tidligere om trening

⋄ Ikke la frykten for å feile, hindre deg for å prøve. Du vil nå et platå. Du vil ikke alltid klare å løfte så mange repetisjoner du klarer, eller mestre den øvelsen du lurer på om du skal prøve. Om du er redd for å ikke få til noe, gjør det likevel. Det verste som kan skje er at du ikke får det til. Og da er det faktisk bare å prøve igjen.
⋄ Spis nok. Mange trener for å stramme opp kroppen og redusere fettprosenten, og kutter derfor på maten. Men mat er så viktig. Ikke sult deg. Dette er nok det punktet jeg absolutt skulle ønske jeg forstod viktigheten av tidligere. I alt for mange år spiste jeg alt for lite. Når du trener styrketrening, er det så viktig å fylle kroppen med nok næring slik at kroppen har nok energi til å prestere og bygge seg opp sterkere.
⋄ Velg en person du hører på. Det finnes tusenvis av tips og råd der ute og dessverre er svært mange av dem helt bak mål! Velg en, eventuelt et par, personer du velger å lytte til. Denne personen skal da helst ha en faglig bakgrunn slik at han / hun faktisk vet hva de prater om. Velg da å lytt til den, eventuelt de, personene, og glem råd fra alle andre. Ved for mange råd og tips, vil du bare bli skikkelig forvirret.
⋄ Tro på at du får det til. Uendelig mange ganger har jeg stått foran en vekt som jeg skal løfte og tenkt “dette går aldri”. Problemet med en sånn tankegang er at da går det i hvert fall ikke. Du må tro på deg selv. Tro at du får det til og at du klarer det. Alt startet faktisk med tanken! Da er sjansen så mye større for at du faktisk får det til.
⋄ Tørr og be om hjelp. Jeg er så glad for at jeg de senere årene har turt å be om hjelp fra andre. Ja, selv om jeg utdannet personlig trener og kostholdsveileder, har jeg ved flere anledninger hatt en coach. Vi ser oss blinde på oss selv. Vi er ofte alt for strenge med oss selv og vi vet ikke alltid vårt eget beste. Det å ha noen som kan hjelpe deg med trening og / eller mat, gjør så og si alltid at du opplever mer fremgang og glede ved det du gjør. Det er rett og slett mindre stressende.
Ønsker du hjelp, uansett om du har et mål om å bli sterkere, få mer energi, gå ned i vekt eller noe helt annet, så kan jeg hjelpe deg. Som dere vet, jobber jeg jo som online coach. Send meg en uforpliktende mail på [email protected] så kan vi snakkes nærmere om dine mål og hva jeg kan hjelpe deg med. Eventuelt kan du også legge igjen email adressen din under, så kan jeg kontakte deg.
⋄ Sett deg et mål som ikke handler om utseende. Velg heller å fokusere på at du vil løfte x antall kilo, klare din første pull ups, løpe intervallene raskere eller noe helt annet. Mål som dreier om utseende har lett for å bli negativt ladet. Med en gang du flytter fokus over på prestasjon, blir ofte treningsgleden større og målet generelt blir mer positivt ladet.  

Det er hva jeg skulle ønske jeg viste tidligere i min treningsreise. Selv om jeg er glad for alt jeg har gått igjennom, for det er jo nettopp dette jeg har lært av, hadde nok reisen likevel vært mye enklere om jeg viste dette fra før. Jeg håper du kan få litt nytte av min lærdom.

 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg