DIAFRAGMA PUST

                                                                                                                                                                                       Inneholder add-linker

God lørdag ettermiddag dere! I dag vil jeg snakke om pusten. Det er noe jeg har skrevet om flere ganger her på bloggen. Pusten vår er så utrolig viktig, men noe som de aller fleste tar forgitt eller glemmer.

Når du fokuserer på pusten din, får du hodet ditt vekk fra stressfulle og negative tanker. Det føles vanskelig i starten, men jo mer komfortabel du blir med å fokusere på pusten din, jo enklere vil det være å få deg selv ut av situasjoner og tilstander hvor du føler deg nervøs, stresset eller utilpass. Uansett hvilken situasjon du er i, kan du alltid ta fokuset inn på deg selv og på pusten din. Det er derfor jeg synes pusting er et fantastisk verktøy. Du kan bruke det hvor som helst og når som helst, og endre sinnstilstanden din til å bli mer fokusert, avslappet, rolig og tilfreds.

I dag vil jeg at du skal forsøke deg på diafragma pusting. Sett deg eller legg deg ned, og finn en behagelig stilling. Selv foretrekker jeg å ligge. Legg en hånd på brystet ditt og den andre hånden på magen din, rett over navlen –  ja, jeg har plassert hendene feil på bildet. Sitt eller ligg stille et minutt og legg merke til pusten din. Ikke gjør noe for å endre pusten. Bare kjenn hvordan pusten din går naturlig og hvilken hånd som beveger seg når du puster inn og ut. Etter et lite minutt, skal du fokusere på å puste med diafragma. Diafragma er musklene som ligger under lungene dine. Når du puster med diafragma vil magen utvide seg når du tar dype innpust. Pust slik 5 -10 ganger, hvor du har fokus på å puste helt ned i magen.

Veldig mange av oss som er stresset, puster kun med øvre del av brystet. Når du derimot begynner med å puste helt ned i mangen, får du slappet av i skuldrene og blir med en gang mye roligere. Denne type pusting er supert å gjøre for eksempel før du skal sove for å stresse og roe ned kropp og sinn. Jeg bruker den ofte etter trening for å ro meg ned eller når jeg har lagt meg på kvelden.

I dag tok jeg ti minutter med diafragma pust når jeg kom hjem etter trening. Da kom jeg ut av ‘fokus’ – modus og mer over i ‘rolige Kristine’ – modus. Jeg har på meg Nike one crop tights og Nike air med bh. Jeg synes ryggen på denne bhen er så fin. Dere vet at jeg har en greie for bher med en fin rygg! Jeg har alt for mange av dem. Det skal sies at den er veldig behagelig også. Nike gjør aldri feil med treningsklær!

Mitt ønske for deg i dag er at du puster helt ned i magen, stresser ned og nyter lørdagen. God helg!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Mia
      Jeg tror du missforsto innlegget mitt. Diafragma løftes konstant hos oss, ja, men vi bruker den veldig passivt og mange kunne hatt nytte av å ta dype pust helt ned i magen. Jeg forsøkte å skrive det på en enkel, forståelig måte for alle. Beklager om det ikke falt i smak hos deg.

    2. Takk for at du av og til deler disse fine innleggene også. Husker en gang du skrev 8m helhetlig helse. At det ikke er bare mat og trening lissom. Det har lært meg mye takk.

    3. Å puste ned i magen er noe jeg burde gjøre mer av. Puster liksom litt overfladisk. Men så er det å sette av tid til å gjøre det da…..

    4. Man puster alltid med diapragma. Det er når man har pustevansker/trener man puster med den øvre pustemuskulaturen. Det er ingen som puster med kun øvre del av brystet.

      Det du mener er egentlig bare å ta dype pust. Diaphragma pust er det man gjør annenhvert sekund fra man blir født til man dør.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg