DOBBEL SJOKOLADE BANANBRØD

                                                                                                                                                                                                                                              Inneholder add-linker

Hva med å nyte søndagen med et saftig og kjempe godt dobbel sjokolade bananbrød? Ja, sier i hvert fall jeg!
Det første som slo meg når jeg skulle skrive om denne oppskriften, var at jeg skulle skrive at det er en av de beste oppskriftene jeg har laget i år. Så gikk det opp for meg at dette året ikke har vart veldig lenge, så det virker i grunn lite imponerende. Det jeg i hvert fall vil frem til, er at dette dobbel sjokolade bananbrødet er utrolig god! Ordentlig saftig, litt kladdete, med masse deilig sjokoladesmak.

Jeg toppet kaken med en deilig sjokoladeglasur. Den kan fint utelukkes om du vil gjøre det enkelt, men glasuren setter virkelig et ekstra piff på bananbrødet. Glasuren er laget av deilig nøttesmør og fibersirup, som gir en kremet, deilig og fyldig glasur. I tillegg har jeg litt kaffe og salt i. Det er noe med det bitre i kakaoen som gjør seg utmerket med litt salt og kaffesmak.

Dobbel sjokolade bananbrød
Til 1 brødform

2 bananer, helst godt modne
2 egg
50 g havremel
50 g speltmel, eller annet mel
20 g sjokoladeprotein, jeg brukte chocolate brownie, eventuelt mer mel
1/2 ts vaniljepulver
3 ss sukringold
3 ss kakaopulver
1 ts bakepulver
1/3 ts salt
80 g hakket sukkerfri sjokolade, jeg brukte Pandy protein sjokolade med karamellsmak

Ha banan og egg i en bolle. Mos med en stavmikser. Eventuelt kan du bruke en gaffel, foodprosessor eller lignende.
Bland sammen de tørre ingrediensene og ha over i bollen med banan og egg.

Hakk sjokoladen og ha den så over i kakedeigen.
Fordel røren i en brødform. Jeg hadde bakepapir i brødformen min.
Stek på 175 grader i 30 -35 minutter.
Avkjøl i formen.


Glasur

2 ss mandelsmør
2 ss fibersirup
2 ts kakaopulver
1 ss kaffe, kan sløyfes
1/4 ts salt

Bland sammen alle ingrediensene.
Ha glasuren over den avkjølte kaken.
Server.

Topp gjerne med litt ekstra hakket sjokolade eller annen pynt for synets skyld.

Perfeksjon altså! Virkelig så utrolig saftig og godt! Håper du lar det friste og at du får en nydelig søndag 😊


Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg