DROPP NEI MAT

I dag blir det et rableinnlegg. Jeg får alt for mange mails fra jenter som har dårlig samvittighet for at de har spist såkalt ‘nei’ mat. Det får jeg stort sett året rundt, men rundt disse juletider har det doblet seg. Det gjør meg oppriktig lei meg!

Kjære alle sammen, det finnes ikke noe sånt som ‘nei’ mat. Det finnes ikke mat som burde ene og alene klassifiseres som dårlig. Det gjør ikke det! Det er ikke sånn at kroppen din automatisk tenker at en banan er bra for meg mens en sjokoladebit er dårlig for deg.

Det er selvfølgelig forskjell på hvor mye næring det er i forskjellige matvarer. Både med tanke på kalorier, men også med tanke på makro- og mikronæringsstoffer som proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer og mineraler. Ja, en banan inneholder mer vitaminer og mineraler enn et par pepperkaker, men det betyr ikke nødvendigvis at pepperkakene ikke er bra.

Ja, det er viktig å få i seg frukt og grønnsaker, og spise et variert og sunt kosthold, men det trenger ikke være hundre prosent perfekt. Da går det nærmest over i å være usunt. Det blir en overdrevent fokus på mat, helse og hva som er bra og ikke bra. Du kan fortsett være sunn om du spiser pinnekjøtt, drikker en kopp kakao og spiser julekaker. Jeg tørr påstå at jeg er ganske sunn og lever en nok sås unn livsstil. Og jeg nyter julemiddag, desserter og ekstra med godsaker i julen. Mat er tross alt kos, hygge, samvær og glede.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Tenk heller ått – tjue regelen, fremfor ‘ja’ og ‘nei’-mat. Det finnes ikke ‘nei’-mat. Så lenge du spiser sunn og næringsrik mat mesteparten av tiden, ja rundt sytti -åtti prosent, kan du fint skeie ut med noe annet de resterende prosentene.

Dropp denne nei- og ja-mat eller alt- og ingenting -innstillingen. Det gjør det bare til en slave hvor du får lite glede av mat. Mat er så viktig. Ikke bare for vår fysiske helse, men også for vår psykiske helse og velvære. Nyt julen med det som hører til. Fortsatt god førjulstid.

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Silje Emilie
      Å, så godt å høre. Det har tatt lang tid for meg også, men det er så verdt det. Utrolig stas at jeg har kunne gjøre en forskjell. Takk <3

    2. Andrea
      Litt usikker på hva du mener. Jeg bor alene og lager 99 % av all maten til meg. Tenker du at jeg lager all maten, tar bilde av den og kaster den?

    3. Har endelig lært meg den kunsten. Er skikkelig vanskelig når vi hører så mye om sunn og usunn mat. Takk for at du tar opp sånne temaer. Du har hjulpet meg på veien <3

    4. Lololo. Kommentaren over!!! Haha… Mener du at hun skal filme at hun spiser det og legge ut på bloggen? Haha…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg