DROPP ORDET USUNT

                                                                                                                                                                                             Inneholder add-linker

Dere, det er noe jeg vil ta opp. Nemlig dette merkelige ordet ‘usunt’. Vi hører ofte snakk om sunn og usunn mat. Hvilken mat som er sunn og hvilken som er usunn, finnes det utallige meninger om. Noen mener brød er usunt og at proteiner er sunt for det bygger muskler. Andre mener et vegetarisk kosthold med lite proteiner er sunnere. Noen hevder at man skal ligge unna alt av tilsetningsstoffer, og atter andre hevder at lett produkter med lite kalorier er sunne. Er det rart folk flest blir forvirret?

Sannheten er at det er ikke så enkelt. Jeg skulle ønske vi bare kunne droppe ordet usunt. På akkurat samme måte som det ikke finnes en matvare som vil gjøre deg super sunn, så finnes det heller ikke en matvare som vil gjøre deg usunn.

Jeg har på meg Waverly tights og Nolita genser


Folkes, det handler om mengder!

En sjokoladebit eller en håndfull potetgull, gjør deg ikke usunn. Problemet oppstår når du derimot spiser hele sjokoladeplaten og hele chipsposen hver dag. Å spise litt godis, er ikke usunt i seg selv. Faktisk velger jeg å påstå at det er mye sunnere å ta seg en liten sjokoladebit, fremfor å nekte seg selv en spesifikk matvare. Et overfokus på sunnhet og det å spise sunt kan føre til en spiseforstyrrelse, og har ingen god helseeffekt.

Mat i seg selv er livsnødvendig for oss. Mat er bra! Om vi hele tiden velger å fokusere på ordet usunt og hva som er dårlig eller hva vi ikke burde spise, fører det bare til dårlig samvittighet, angst og et forvrengt syn på mat. Jeg sier ja takk til begge disse tallerkenene. 

La oss droppe ordet usunt. La oss spise masse i frukt og grønt, det vet vi alle er bra. La oss spise den maten som gjør at vi føler oss vel og den maten som gir oss glede. La oss ta en sjokoladebit og nyte den. La oss nyte livet!
Det var dagens tankerabling fra meg. Riktig god helg alle sammen!

 

Kristine ♥

12 kommentarer
    1. Kostholdsbloggeren
      Det er sant. Noen sliter med denne balansen og å finne moderasjon. Men der tror jeg øvelse gjør mester og det at om du kategoriserer mat, faktisk gjør det vanskelig å få til den balansen. For da har man ofte den alt eller ingenting synet på ting 🙂

    2. Marte
      Det har jeg faktisk aldri tenkt over, men jeg er helt enig. Nyttig! Hvorfor bruker ikke vi det?! Kunne ikke vært mer enig i det du sier 🙂

    3. M
      Du har rett. En har ikke en spiseforstyrrelse ene og alene om man kaller mat sunn og usunn. Da misforstod du meg. Men det kan lett føre til en forvrengt syn på mat og gi et anstrengt forhold til kropp og mat, altså en spiseforstyrrelse 🙂

    4. Tror en skal være forsiktig å diagnostisere folk med spiseforstyrrelse kun pga en holdning, men ellers bra innlegg

    5. Liker godt svenskenes ord for sunt – “nyttig”. Syntes det gir en fin betyding. Mat som er nyttig og mindre nyttig. Man kan spise mindre nyttig mat så lenge man sørger for tilstrekkelig med nyttig mat først! Og som i alt annet i livet, får man også av mat ofte glede av ting som ikke strengt tatt er nyttige men likevel svært gode. =)

    6. Kjempe bra innlegg Kristine. Er så bra at vi får frem balanse. Er for mye dietter og ekstremt der ute. Takk for at du er du <3

    7. Dette er så sant! I dag startet jeg dagen med en deilig havregrøt, nå sitter jeg og leser bloggen din med en kopp med kakao. Alt handler om balanse.

    8. Helt enig. Det handler om mengder. Ikke alltid like lett å modere seg, men man kan jo forsøke. Så kan vi ha litt mer fokus på hva vi ønsker å gjøre og ikke hva vi ikke ønsker å gjøre/spise så kan man bygge seg inn i en mer positiv sfære.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg