EN MAGISK GOD (OG SUNNERE) BROWNIE

                                                                                                                                                                                                Inneholder add-linker

Mens jeg sitter på flyet og begynner å tenke på å skulle komme meg tilbake til Norge, må jeg bare dele oppskriften med dere! Jeg laget den før jeg dro på ferie da jeg skulle i et bursdagsselskap. Noen ganger når jeg skal i selskaper eller lignende, får jeg spørsmål om jeg kan bake. Og det gjør jeg jo gledelig! Denne brownien laget jeg da en venninne hadde bursdag for to uker siden. Jeg fikk så mange komplimenter. Det til tross for at det er en brownie av den sunnere sorten.

En  magisk god (og sunnere) brownie er seg, har kraftig sjokoladesmak og er rett og slett skikkelig god. Bare sørg for at du har nok tålmodighet og lar den avkjøle helt før du spiser den. Da blir den seig og ekstra god!


En magisk god (og sunnere) brownie

Til 1 form på 20 x 15 cm.

60 g sjokolade, jeg brukte mørk sukkerfri sjokolade
30 g smør
50 g mandelsmør, eller annet nøttesmør
3 egg
2 ss sukrinmelis
60 g sukringold
1/3 ts salt
1/2 ts bakepulver
45 g kakaopulver

30 g sjokoladeprotein, jeg har brukt double chocolate*
40 g mel, jeg brukte 15 g havremel og 15 g speltmel

En liten dæsj melk, eventuelt vann.

*Sjokoladeprotein kan byttes ut med 10 g kakaopulver, 20 g mel og litt ekstra søtning.  

Hakk sjokoladen og ha den i en skål med smør / kokosolje. Smelt den. Jeg brukte mikro ved å varme skålen i mikroen ca 40 sekunder og så ta ut og røre om noen ganger underveis. Eventuelt kan du smelte sjokolade i vannbad. Når sjokoladen er smeltet rører du ned mandelsmøret. Rør godt.
Bland inn eggene, sukringold og sukrinmelis i sjokoladeblandingen.
Bland så sammen tørrvarene.
Ha tørrvarene over i sjokoladeblandingen. Rør sammen.
Tilsett en liten dært væske, jeg brukte ca 0,2 dl melk, til du har en tykk og smidig brownie røre.

Hell røren over i formen.
Stek på 175 grader i 18 -20 minutter.
Avkjøl i formen.
Sett den så i kjøleskapet til den skal nytes.

Se på den gode og seige browniesene da dere. Jeg blir sulten mens jeg sitter her og skriver!

Håper du lar deg friste til å teste denne magisk gode (og sunne) brownien. Du vil ikke angre!


Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg