EN SKIKKELIG GOD LAPSKAUS MED SØTPOTET

Jeg hadde helt glemt hvor godt det er med hjemmelaget lapskaus. Det her er jo skikkelig sunn og god husmannskost, full av grønnsaker, næringsstoffer, proteiner og fiber! Denne gangen byttet jeg ut vanlig potet med søtpotet. Det gav ekstra sødme og fylde til lapskausen. Det ble rett og slett skikkelig godt.

Lag gjerne en stor porsjon når du først lager. Lapskaus er supert å varme opp igjen og holder seg godt flere dager i kjøleskapet. Selv laget jeg oppskriften under, og jeg er jo bare en, slik at jeg nå har jeg lunsj og middag til en annen dag også. Det er så deilig å komme hjem fra jobb og ha maten klart. Om jeg jobber tidlig, pleier jeg å trene rett etter jobb. Ofte er jeg ordentlig sulten når jeg kommer hjem. Da føles det helt fantastisk når maten er klar og jeg bare kan varme den opp i mikrobølgeovnen. Jeg gleder meg allerede til neste måltid med skikkelig god lapskaus!

Skikkelig god lapskaus med søtpotet
Til 3 -4 porsjoner

500 -600 g svin, strimlet, indre eller ytre, storfekjøtt kan også brukes
1 løk
1/2 kålrot, ca 400 g
1/2 sellerirot, ca 400 g
3 -4 gulrøtter, ca 400 g
2 store søtpoteter, ca 500 g
5 dl oksekraft, eventuelt 2 buljongterninger og 5 dl vann
5 laurbærblader
1 ts enebær, kan sløyfes
1/3 ts salt
1/3 ts pepper

Del kjøttet i strimler.
Stek det raskt i en panne.
Kutt grønnsakene i grove biter. Ha grønnsakene og kjøttet i en kjele sammen med kraft, laurbærblader, einebær, salt og pepper.
Kok opp.
La koke i minimum 15 minutter. Gjerne en time.
Jeg lot min lapskaus koke en time. Jo lenger den koker jo bedre blir den, synes jeg.
Server gjerne med litt persille.

Helst skal en god lapskaus serveres med flatbrød, men det hadde jeg ikke. I stedet ble det polarbrød med creme fraiche og persille. Det var også en god kombinasjon.
God middag!

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Jeg er ikke noe glad i lapsaksu men jeg liker søtpotet veldig godt. Smaker det fortsatt søtpotet? 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg