EN SPICY PIZZA

En sprø og deilig pizzabunn av spelt, toppet med en spicy tomatsaus og chorizo. Dette ble en skikkelig god pizza som gir et sting i smaksløkene.

Jeg har brukt Metervare sin Kuba chorizo. Dette er en veldig god chorizo fra en god produsent. Metervare lager pølser med høyt kjøttinnhold som ikke inneholder tilsetningsstoffer eller andre rare ingredienser. Skal man spise pølse, anbefaler jeg deres pølser.

En spicy pizza

Pizzabunn
1 dl hvetemel
3 dl speltmel
1/2 pakke tørrgjør
1 ts salt
1 ss olivenolje
2 dl vann

Bland sammen alle ingrediensene utenom vann. Tilsett så vannet og bland godt. Ha eventuelt i mer mel eller mer væske om deigen blir veldig tynn eller løs.
Om du har tålmodighet, så lar du deigen heve 30 minutter. Er du som meg, utålmodig, lar du deigen stå i 5 minutter før du så kjevler den ut. Det er ikke nødvendig med hevetiden.
Stek på 225 grader i 8 – 12 minutter nederst i ovnen.

Tomatsaus
1 boks passata, eventuelt hakkede tomater
5 ss tomatpure
2 ss balsamicoedikk
1 -2 cm chili, smak deg til
2 hvitløksfedd
1 ts salt og 1/ 2 ts pepper
1 ss oregano og1 ts basilikum

Bland sammen ingrediensene i en bolle. Begynn med litt chili og tilsett nok til du føler at sausen er sterk nok.
Om du ønsker kan du koke den opp. Det er ikke nødvendig.
Jeg kokte opp sausen i mikroen ved å sette den på full guffe i 3 minutter.

Topping
Ca 150 g chorizo
Ca 100 g edamamebønner
1/2 rødløk
5 -6 cherrytomater
150 g revet ost, jeg bruker vesterhavsost fra kolonihagen

Del chorizo, løk og cherrytomater i skiver.
Smør pizzasausen utover den ferdigstekte pizzabunnen.
Topp med chorizo, edamamebønner, løk, cherrytoamter og ost.
Etterstek på 225 grader nederst i ovnen i 10 -15 minutter, til osten har smeltet.
Spis!

Dette var jo middagen min i går. Pizza smaker ekstra godt når det ikke er i helgen! Jeg har riktignok noen rester i dag, så det blir deilig. Blir det pizza på deg også i helgen?

 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg