ENKEL PANNEPIZZA MED FIKEN

Pizza er noe jeg absolutt aldri blir lei. Jeg tror jeg kunne spist det hver eneste dag! Du kan variere fyllet i det uendelige og bunnen kan lages på mange måter. Dermed er ikke pizza bare pizza. 

I går laget jeg en enkel pannepizza med fiken. Denne ble super god! Her har jeg rett og slett laget pizzabunnen i en stekepanne. Ingen knaing eller heving av deigen. Du blander bare ingrediensene sammen i en bolle, heller i stekepannen og steker bunnen. Så smører du på fyllet på bunnen mens den fortsatt ligger i stekepannen, og setter hele stekepannen i ovnen noen minutter. Om du har en stekepanne som ikke tåler å være i stekeovnen, kan du ha bunnen over på en bakeplate før du smører på fyllet og så ettersteker. 

Som du ser har jeg laget en hvit pannepizza med fiken, spekeskinke og blåmuggost. Denne kombinasjonen er magisk god. Er du ikke glad i blåmuggost, kan du droppe dette. Fiken derimot, må du prøve på pizza sammen med spekeskinke. Den søte, runde smaken fra fiken passer fantastisk med det salte fra spekeskinken. Nam!

Enkel pannepizza med fiken
Til 1 person 

Bunn
1 egg
0,5 dl vann

50 g tørrvare, jeg brukte 25 g havremel og 25 g speltmel
1/2 ts salt

Fyll – her kan du naturligvis bruke det du ønsker og har tilgjengelig
2 ss creme fraiche, lett eller original
1 lite hvitløksfedd, finhakket
1 god håndfull revet ost, jeg har brukt jarlsberg
1 hvitløksfedd
1/5 ts salt, 1/ 5 ts pepper og 1/ 5 ts løkkrydder
2 -3 ss blåmuggost
1 fiken
Noen skiver spekeskinke, jeg har brukt parmaskine

Bland sammen alle ingrediensene til bunnen i en bolle. Hell i en stekepanne. Stek i 3 -5 minutter på lav varme, til bunnen er lett stekt. 

Smør så på creme fraiche. Ha over hakket hvitløk og revet ost. Legg over skiver av fiken og klatter med blåmuggost. Sett hele stekepannen i stekeovnen på 225 grader i 5 -8 minutter, til osten har smeltet.
Server. 
Jeg toppet med litt frisk ruccola. 

Supergodt altså. Vil du ha en enkel, men ekstra god middag, prøv pannepizza. Og du, om det ikke blir pannepizza på deg, prøv i hvert fall fiken på pizza. Det er magisk!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. I går kveld prøvde jeg denne oppskriften, men putta den ikke i ovnen. Hadde liksom bare ost og sånn rett på pizzaen i stekepannen og stekte med lokk. Det funket også ganske bra. Ble ikke helt sprø bunn. Men greit nok. Enkelt også. Tenke bare å si ifra.

      Ha en fin dag Kristine.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg