ENKEL PROTEINRIK JORDBÆRMOUSSE

I dag vil jeg friste dere med en enkel proteinrik jordbærmousse. Jeg laget den til brunsjdessert i dag. En venninne var på besøk og jeg serverte denne sammen med en kopp te. Vi var begge enige om at det var utrolig friskt og godt. Jeg begynte faktisk å tenke på vår, sommer og norske jordbær når jeg satt der og spiste!

I oppskriften har jeg brukt skyr, jordbær, søtning og eggehvite. Så enkelt! Bruk det du har tilgjengelig og liker best. Smaken på skyr kan varieres, og det byttes ut med kesam, gresk yoghurt, yoghurt med smak eller lignende. Jordbær kan erstattes av andre bærtyper, eventuelt most frukt eller syltetøy. Her er det bare fantasien som setter grenser! Moussen lager du på knappe fem minutter. Så er det bare å vente en times tid mens den stivner. Eventuelt om du er utålmodig som meg, kan du sette moussen i fryseren i cirka 20 minutter og la den stivne der.  Vips har du en knall god proteinrik dessert mousse.

Enkel proteinrik jordbærmousse
2 porsjon

200 g skyr, kesam eller gresk youghurt
Ca 150 g jordbær
1 eggehvite
1 ts sukrinmelis
1 geleatinplate
1 ss varmt vann

Bløtlegg gelatinplaten etter anvisning på pakken. Smelt den så i 1 ss varmt vann.
Stivpisk eggehviten med sukrinmlies.
Mos jordbærene. Jeg brukte frosne jordbær, tinte de i mikroen og moste de så sammen med en gaffel.

Bland sammen skyr, jordbær og smeltet gelatin. Vend så blandingen inn i de stivpiskede eggehvitene.
La moussen stivne i kjøleskapet i minimum 1 time.
Server.

Jeg toppet jordbærmossen med tinte kirsebær og bringebær. En enkel og super god hverdagsdessert.
Håper det smaker!

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Laget denne oppskriften med bringebær nå. Skikkelig god. Takk for at du deler 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg