ENKEL, SUNN OG GOD KYLLINGTACO

Er det flere som er smålei julematen? Jeg er i hvert fall det, selv om jeg må innrømme at det ikke har blitt så mye julemat. Jeg er nemlig ikke spesielt glad i hverken ribbe eller pinnekjøtt. Det beste med julematen i mine øyne, er en god frokost med masse deilig pålegg som sild, laks, gode oster og lignende. Noen julemiddager har det naturligvis blitt, men i dag var det på høy tid med noe annet. Da ble det enkel, sunn og god kyllingtaco. En skikkelig deilig rett som ikke tar mer enn femten minutter å lage og som har masse smak!

Jeg spiste riktignok kyllingtaco til lunsj, men retten passer like godt til middag eller som en ekstra god kveldsmat.

Enkel, sunn og god kyllingtaco
Til 2 personer

2 kyllingfileter, ca 150 g
1 hvitløksfedd

Ca 1 cm chili
2 ss tacokrydder, ferdigkjøpt eller hjemmelaget – oppskrift her
1 ss tomatpuré

1 ss soya saus
0,5 dl

Del kyllingfilet i biter. Ha det i en panne sammen med finhakket hvitløk og chili. Stek raskt på medium til høy varme til kyllingen får farge. Ha så i krydder, tomatpuré, soya saus og vann.
La det hele steke 2 -3 minutter til kyllingen er gjennomstekt.

 

Tilbehør
2 ss philadephia eller annen smørost
4 tortillas
1 god håndfull koriander
1/2 – 1 mango
Syltet rødløk

Varm tortillaene 1 minutt i ovnen på 200 grader eller 20 sekunder mikroen på full effekt.
Smør lefsene med philadephia. Legg over kylling, koriander, mango og rødløk.
Server.

 

Hurtigsyltet rødløk
1 rødløk
0,5 dl vann
1 dl eddik
1/2 ts salt
2 ss sukrin+

Kok opp eddik, vann, salt og sukrin+. Skjær løken i tynne strimler.
Ha løk i en boks, et syltetøyglass eller lignende, og hell over eddiklaken.
La stå i minimum 15 minutter.
Oppbevar i kjøleskapet.

Du kan naturligvis servere kyllingtaco med annet tilbehør men jeg anbefaler virkelig å smøre totrillaene med phildephia. Det gir en mild og syrlig smak som passer veldig godt til tacosmaken. Hurtigsyltet rødløk er også super godt og noe jeg anbefaler å lage. Lager du en stor porsjon holder løken seg en god måneds tid i kjøleskapet. Syltet rødløk setter piffen over i’en på taco, i en salat, på brødskiven, på hamburger, som tilbehør til middagen og mye annet.

Håper det smaker.

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Jeg var lei julemat på julaften. Haha… Har spist taco i går. Det er digg. Denne varianten så også veldig godt ut. Mango er godt på taco 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg