ENKEL TYRKISK LAMMEFORM

Det er lammetid og da spiser jeg gjerne godt med lam. Viste du at lammekjøtt faktisk har en veldig bra fettsyreprofil? Lam er en av de kjøtttypene med mest omega3. Så spis mer lam dere! Jeg har fylt fryseren med lammelår i skiver, lammebog og lammekjøttdeig som jeg har kjøpt gjennom Rekoringen. Hos meg blir det mye lam for tiden! 

Denne oppskriften på enkel tyrisk lammeform ble jeg inspirert av fra MatPrat. Jeg klarer aldri følge en oppskrift hundre prosent, da jeg alltid må smake meg til og gjøre min egen vri. Jeg lot meg inspirere av deres tyrkiske güvec og har gjort noen justeringer. Dette er en veldig enkel og god middag. Du deler ingrediensene, har de i en form, og så setter du formen i ovnen. Enkelt og greit! 

Enkel tyrkisk lammeform
Til 2 personer

300 -400 g lam, jeg brukte bog
1/2 squash
1/2 paprika
1/2 rødløk
3 ss tomatpure
0,3 dl kraft, eventuelt 1 buljongterning og 3 dl varmt vann
Krydder: 1 ts persille, 1/2 ts salt, 1/3 ts pepper, 1/3 ts paprika
Ønsket mengde oliven
Gjerne fersk persille

Del kjøtt og grønnsaker i terninger. Ha i en ildfast form. 
Bland sammen tomatpure, kraft og krydder.
Hell over i formen. 
Stek i ovnen på 200 grader i 35 minutter. 
Bland i oliven og frisk persille rett før servering. 

Server formen med ris, poteter, salat eller annet tilbehør. Jeg gikk for en grønn salat. Der har du nok en veldig god og sunn middag. 


Kristine ♥

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg