ENKLE JORDBÆRSCONES

                                                                                                                                                                                                      Inneholder add-linker

Den norske jordbærsesongen er i full gang. Finnes det noe bedre enn deilige norske jordbær? Akkurat nå synes jeg ikke det. De er så søte og gode! Skal jeg være helt ærlig, liker jeg best å spise de norske jordbærene alene, eventuelt med litt vaniljeis eller vaniljeproteinpudding. Bærene smaker jo så mye i seg selv! I går valgte jeg likevel å lage noe med bærene. Da ble det enkle jordbærscones. Disse lager du på noen få minutter. Så er det bare å vente til sconsene er ferdigstekt i ovnen.

Har du ikke jordbær kan du bruke andre bær som blåbær, moreller eller bringebær. Du kan også bruke oppkuttet frukt fra eple, nektarin, pære eller andre faste frukter.

Enkle jordbærscones
Til 6 scones

2 dl havregryn
1 dl mel, jeg brukte glutenfri melblanding, andre meltyper som bokhvete, spelt og hvetemel kan også brukes
30 g vaniljeprotein, jeg har brukt french vanilla*
2 ss sukringold
1 ts bakepulver
1/2 ts kanel
1/3 ts salt
1/3 ts vaniljepulver, eventuelt vaniljesukker
1 egg
100 g kesam, gresk yoghurt eller lignende
2 dl væske, jeg har brukt melk
Ca 150 -200 g jordbær

Bland sammen tørrvarene. Ha i egg, kesam og melk. Bland godt med en skje eller en sleiv.
Tilsett eventuelt mer væske om deigen blir tørr eller mer mel og deigen blir løs. Den skal ha litt våtere konsistens enn bolledeig.
La deigen stå i 5 minutter. 
Del jordbær i 2 og bland dem forsiktig inn i deigen.
Form scones med hendene. Jeg lagde en halvsirkel og skar deigen i 6 biter. Du kan også lage 6 single scones. 
Stek på 175 grader i 20 -25 minutter.
Avkjøl noe før du spiser.

*vaniljeprotein kan byttes ut mer mer mel, da 30 g mel og litt ekstra søtning

Disse er så gode i seg selv at det er ikke nødvendig med pålegg. Om du ønsker kan du selvfølgelig dele de i to og ha på noe godt. Brunost vil jeg tro er super deilig på nystekte jordbærscones!

Jordbærscones er også supert å ha i matpakken eller ha med på piknik. De holder seg godt 2 -3 dager i kjøleskapet.
Håper det smaker og at du får en herlig søndag!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Jeg skal prøve denne oppskrifta nå. Tenker den kan være fin som nistemat til fjellturen imorgen 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg