ENKLE OG SUNNE SKILLINGSBOLLER

                                                                                                                                                                                        Inneholder add-linker

Jeg regner med at jeg ikke er den eneste som er glad i boller og gjærbakst. Nybakte boller, er jo bare så godt!

Da jeg fikk akutt lyst på boller i formiddag, bare måtte jeg lage skillingsboller. Det synes jeg passet utmerket denne grå og regnfulle søndagen. Jeg laget enkle og sunne skillingsboller. Dette er en juksevariant, med en veldig enkel bolledeig og en enda enklere vaniljekrem. Du lager de på omtrent en halv time. Ingen elting eller heving. Da har du saftige og gode skillingsboller. Håper det smaker!

Enkle og sunne skillingsboller
6 stykker

Skillingsboller
250 g vaniljekesam
1 ts bakepulver
1 egg
2 ss sukringold

250 g speltmel
80 g havremel
1 ts kardemomme
1 ts kanel
1/3 ts salt

 

Vaniljekrem
Her kan du velge ferdigkjøpt vaniljekrem eller lage selv. Jeg laget en juksevariant. Vil du ha en ordentlig vaniljekrem, har jeg lagt ut oppskrift på det her.
250 g vaniljekesam
1 ss maizena

20 g vaniljeprotein, jeg har brukt french vanilla
1 ts vaniljepulver


Start med skillingsbollene.

Bland sammen vaniljekesam og egg. Tilsett bakepulver, sukrin, kanel, kardemomme, salt og bakepulver. Rør så inn melket. Bland sammen til en klissete deig.
Form til flate boller. Bruk gjerne litt kaldt vann på fingrene dine. Da blir deigen enklere å håndtere. Trykk deigen ned slik at den får et lite hulrom midt i bollen.

Bland sammen ingrediensene til vaniljekrem.
Legg på 2 ss vaniljekrem i gropen på hver bolle.
Stek på 175 grader i 25 -30 minutter.
Avkjøl noe før de spises.

Jeg har toppet skillingsbollene med melisglasur laget av 4 ss sukrinmelis, 1 ss vaniljeprotein, 1/4 ts vaniljepulver og 2 -3 ss melk.

Da er det bare å nyte! Lag gjerne dobbel porsjon, for disse er gode og vil forsvinne raskt.
Kos deg!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Har laget en lignende oppskrift på boller. Det er så mye bedre en jeg hadde trodd 😝 smaker faktisk boller.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg