ENKLE, PROTEINRIKE JUKSE BRØDSKIVER

Til lunsj i dag brukte jeg litt ekstra tid. Normalt er lunsjen min en restesalat med forskjellige ting jeg har i kjøleskapet. Den tar oftest 4 -5 minutter å lage. I dag fikk jeg derimot lyst på noe annet. Jeg vil ha noe som både var søtt og salt. Jeg ville ha kokte egg og brunost. Og noe jeg kunne ha pålegget på. Jeg hadde ikke brød eller rundstykker, dermed måtte jeg lage noe. Da ble det disse enkle, proteinrike jukse brødskivene. 

Jukse brødskivene er super enkle å lage. Du blander sammen alle ingrediensene i en bolle. Legger klatter på en bakplate og lar de steke i 12 minutter. På knappe 15 minutter har du klart enkle, proteinrike jukse brødskiver som du kan toppe med akkurat det du ønsker. 

Enkle proteinrike jukse brødskiver
Til 1 person

1 egg
3 -4 ss cottage cheese, ca 100 g 
2 -3 ss mel, ca 50 g, jeg brukte Helios sin lys glutenfri bakemiks
2 ss vann
1/5 ts salt

Bland sammen alle ingrediensene. Start med 2 ss mel. Hvor mye mel du trenger, avhenger av hvilke type mel du bruker. Bruker du speltmel trenger du trolig 3 ss, mens bruker du en bakemiks trenger du trolig 2 ss. Deigen skal bli en løs rundstykkedeig.
Bruk en spiseskje til å legge klatter på en bakplate med bakepapir. Bruk baksiden av skjeen til å smøre deigen utover til sirkler. 
Stek på 225 grader på nederste rille i ovnen i 10 -12 minutter. 
Server med en gang eller avkjøl på rist. 

Jukse brødskivene blir sprø utenpå og myke inni. Lag gjerne en dobbel porsjon så du har til dagen etterpå også. Disse skivene vil holde seg best i kjøleskapet. Da vil jeg anbefale at du varmer de et par minutter i ovnen slik at de er lune når du spiser de.

 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg