ET SUNNERE CHIPS ALTERNATIV – PLANTAIN CHIPS MED AVOKADOKREM

At jeg ble inspirert når jeg var i Mexico, er jeg ikke i tvil om. Spesielt når det kommer til mat. Plantainchips og guacamole var noe jeg spiste mye av i Mexico. Jeg tror jeg spiste det omtrent annenhver dag. Jeg bare elsker disse chipsene! Plantanchips har jeg laget flere ganger siden jeg kom hjem, senest i dag. Det blir bare så godt!

Har du hørt om plantainchips og plantain tidligere? Plantain blir også kalt kokebanan. Det ligner litt på en banan, men den er mer nøytral i smaken og må tilberedes før du spiser den. Favoritten min så langt, er soleklart å steke plantains til chips. Du kan steke plantainchips både i stekepannen og i stekeovnen. Jeg foretrekker stekeovnen. Plantain får du kjøpt på enkelte velassorterte matvarebutikker, samt på slike frukt-og grønnsaksbutikker.

Et sunnere chips alternativ – plantainchips med guacamole 

Plantainchips

1 -2 plantains / kokebananer
2 ss olje, jeg brukte kokosolje
1 ts havsalt
Litt pepper

Kutt plaintains i tynne skiver.
Ha de så i en bolle sammen med olivenolje, salt og pepper.
Legg plantainskivene utover en bakplate med bakepapir. Bred skivene utover slik at de ikke ligger oppå hverandre.
Stek på 180 grader varmluft i 30 -35 minutter. De skal bli sprø og gyllenbrune.
Avkjøl på rist.

Guacamole

1 avokado
1/3 rødløk
1 hvitløksfedd
1/2 chili
1/2 lime
1/4 ts salt
1/4 ts pepper
Korianer etter eget ønske

Finhakk chili og hvitløk, og skjær rødløken i små terninger. Mos avokadoen og ha i grønnsakene og saften fra limen. Smak deg til med koriander, salt og pepper. 
Oppbevar i kjøleskapet eller server med en gang.

Ser det ikke godt ut? Disse blir salte, skikkelig sprø og gode. Spis plantainchips som snacks, en sunnere utgave av potetgull, eller bruk det som topping på maten. Plantainchips er for eksempel super godt på tacoen.
Håper du lar deg friste og fortsatt god søndagskveld.

 

Kristine ♥

2 kommentarer
    1. Det så skikkelig digg ut. Nå skal jeg se om jeg finner plantain i butikken.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg