FANTASTISK GODE OG SUNNERE KANELSNURRER

                                                                                                                                                                                                  Inneholder add-linker

Finnes det noe bedre enn rykende fersk gjærbakst? Jeg bare elsker duften av boller, rundstykker eller kanelsnurrer som står i ovnen. Det fyller hele leiligheten med en deilig duft. Og når jeg da setter tennene i den lune ferdigstekte bollen, er det en eksplosjon av nytelse i munnen min. Ja, gjærbakst er noe av det beste jeg vet!

I dag startet jeg dagen med å sette på koselig musikk og lage kanelsnurrer. For en start på søndagen! Jeg har fri i dag og har ikke noe på planene annet enn litt arbeid med mine online pt coaching – kunder. Jeg laget bolledeigen og satt og nøt kaffe og diverse surfing på nett mens jeg ventet på at deigen skulle heve. Nå er akkurat bollene kommet ut fra ovnen og jeg har slukt i meg to stykker allerede!

Dette er en litt sunnere variant med speltmel, havremel og vaniljeprotein, samt at oppskriften har mindre smør enn vanlige kanelboller. Du kan bruke andre meltyper om du ønsker det og du kan også droppe vaniljeprotein og heller bruke mer mel om du ikke har proteinpulver tilgjengelig. Til tross for at det er en sunnere variant, kan jeg love deg at de smaker fantastisk godt!

Fantastisk gode og litt sunnere kanelsnurrer
Ca 15 store

Kanelsnurrer
2 ss smør, ca 40 g

3 dl melk
1 ss fibersirup, eventuelt honning eller sukker
100 g sukringold
100 g kesam
1 ss kardemomme
1 ts kanel
Bittlitt salt, ca 1/4 ts 

1/2 pose tørrgjær
500 g mel, jeg brukte 150 g speltmel, 150 g hvetemel og 100 g havremel
2 scoops vaniljeprotein, ca 60 g, jeg brukte french vanilla, eventuelt mer mel

Fyll
40 g smør
40 g kesam
2 ss kanel
2 ss sukringold

Varm opp smør, melk, fibersirup og sukringold til smøret smelter.
Bland sammen tørrvarene. Ha over melken og kesam.
Tilsett eventuelt mer mel om deigen blir løs og mer væske om dagen blir tørr.
Elt godt.
La deigen heve i minimum 1 time.

Når deigen er ferdig hevet kjevler du den ut til en rektangel.
Bland sammen smør og kesam. Smør det utover rektangelen. Strø over kanel og sukringold.
Stek på 225 grader i 8 -10 minutter.

Nybakte kanelsnurrer er virkelig noe av det beste som finnes. I hvert fall i mine øyne. Jeg har servert snurrene med glasur av sukrinmelis og litt melk.

Håper du lar deg friste til å lage deilige, lune og litt sunnere kanelsnurrer i dag. Kos deg!


Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Denne må jeg prøve!
      Vet du sånn ca hva estimert kalori-innhold per bolle blir, med utgangspunkt i oppskriften ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg