FEM FAVORITTØVELSER FOR OVERKROPPEN MED TRENINGSSTRIKK

Hjemmetreningen fortsette en måned til og jeg blir mer og mer kreativ når det gjelder trening hjemme. Da bruker jeg treningsstrikker mye.

I dag vil jeg derfor dele fire favorittøvelser for overkropppen med treningsstrikk.

⋄ Triceps extension
Før den ene hånden opp i ørehøyde og den andre bak ryggen. Hånden som er bak ryggen, tar et godt tak i treningsstrikken, mens armen som er i ørehøyde, trener hånden inn i strikken. Før så den hånden du har ved øret, ned til skulderen og opp over øret igjen. Da bruker du den nedre hånden til å holde igjen og det er den øvre hånden som gjør jobben.
Her skal du da bruke triceps, bakside arm til å gjøre bevegelsen.

⋄ Pull appart
Tre begge hendene inn i treningsstrikken. Strekk armene ut foran deg og ha de omtrent i samme høyde som skuldrene dine. Stabiliser i skulderleddes og trekk skulderbladene ned. Bruk så skulderleddet til å trekke hendene fra hverandre. Trekk hendene rolig utover, så langt du klarer med strikken, hold et lite sekund, og før hendene så sakte tilbake igjen.

Her skal armene bare følge med på veien og være nøytrale under heve bevegelsen, mens det er skulderleddet og bakside rygg som gjør jobben.

⋄ Enarms stående roing
Tre den ene foten din inn i treningsstrikken. Bøy i hofteleddet, slik at overkroppen kommer fremover. Bruk ryggmuskulaturen til å trekke armen mot deg. Før så tilbake. Tenk at skulderbladet skal nedover og at du ryggen skal gjøre jobben. Gjenta.

⋄ Sidehev
Tre begge hendene inn i treningsstrikken. Legg albuene inntil kroppen og ha hendene foran deg på øvre del av magen. Før så hen ene armen opp i skulderhøyde og så ned igjen. Den andre armen holder da igjen. Her skal du holde vinkelen i armen under hele bevegelsen. Armen bare er der, mens det er skulderen som gjør jobben. Gjenta.

⋄ Biceps curl
Stell deg med i en utfallposisjon med det ene kneet ned i underlaget. Tre strikken under foten på det fremre benet. Ta tak i strikken med hånden på den samme siden som du har festet strikken. Før armen opp og ned. Sørg for at bevegelsen skjer i albueleddet ved at det er biceps som jobber.

Hvilken treningsstrikk jeg bruker avhenger av hvilken øvelse jeg gjør. Jeg har bootyband i forskjellige farger og tyngdemotstand. Jeg foretrekker for eksempel å bruke en tyngre variant når jeg gjør enarms stående roing, mens når jeg gjør sidehev foretrekker jeg å bruke en lettere varianten. Dette er også ganske logisk, da ryggmsukuaturen er en mye større muskel enn skuldermusklene, og dermed kan også ryggen utøve mer kraft enn det skuldermusklene kan. Ta utgangspunkt i deg selv og bruk den styrken på det bootybandet som gir deg nok motstand. Forsøk å få til mellom 10 -15 repetisjoner.


Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg