FEM TIPS FOR EN HÆPPI SJEL

Jeg tørr påstå at jeg er ganske hæppi av meg. Og ja, jeg vet at happy ikke skrives hæppi. Av en eller annen grunn har jeg alltid likt å skrive hæppi i stedet for happy, da jeg synes det gir en ekstra godfølelse og svung over seg. Tilbake til overskriften og essensen i innlegget. Jeg har noen ting jeg gjør så og si hver dag for å følge meg glad og fornøyd, og for å opprettholde en positiv tankegang. Disse tipsene vil jeg dele med dere. 

Fem tips for en hæppi sjel.

⋄ Start hver dag med en liten dose takknemlighet. Du trenger ikke sette deg ned, notere ned noe eller bruke lang tid på å gruble det frem. Du kan gjøre mens du lager frokost, pusser tenner eller noe annet du gjør på morgenen, men finn minst en ting du er takknemlig for. Kanskje det er at solen skinner, at du skal møte en venninne, at du har en myk å deilig seng, at du har sovet godt eller noe helt annet. Finner du en ting å være takknemlig for, setter du i gang den positive tankespiralen og det blir mye enklere å tenke positivt resten av dagen.

⋄ Ha et mål med dagen i dag. Og da mener jeg ikke med et mål som å klare 10 pull ups eller gå ned 5 kilo, men at du har et mål med dagen i dag. Det kan gjøre at dagen føles litt mer meningsfylt. Målet mitt i går var å ringe morfar og høre hvordan det stod til med han. Målet mitt i dag er å komme meg ut på trening etter jobb. Jeg synes nemlig alltid det er tungt å komme seg på trening etter en dagvakt. Et mål med dagen i dag kan altså være så mangt.

⋄ Gjør noe som gir deg glede. Hverdagen er fylt med plikter og gjøremål, og det kan fort føles som vi bare løper fra det ene til det andre fordi vi . Det er viktig å stoppe opp hver eneste dag, samt at du gjør noe som gir deg glede. Om dette var din siste dag, ville du ikke ha levd og gjort noe du liker å gjøre? Jeg har full forståelse for at det er en rekke ting vi må gjøre, men vi har alle likevel noen minutter daglig til å gjøre noe som fyller sjelen vår med glede og gode følelser. Om det er å ta en ekstra lang dusj og smøre deg inn med en deilig krem, å ta deg et glass vin, å høre på en morsom podcast, klemme samboeren ekstra lenge, gå en tur i skogen, eller noe helt annet. Hva gjør at du føler deg hæppi i sjelen? Gjør noe av dette hver eneste dag!

⋄ Smil. Ingenting slår et smil. Enten om det er ekte eller falsk. For det er faktisk slik at om du tvinger frem et smil, altså at du smiler et falsk smil, så utløser det likevel en rekke signaler i hjernen slik at den tror du smiler et reelt ekte smil og du føler deg gladere. Smil så mye som mulig. Smil til en fremmed. Smil når du ser to søte gamle mennesker som holder hender, smil når du setter tennene i en god middag, smil når du hører på en sang du liker. Smil!

⋄ Fyll på med god næring. Riktig og nok næring er alfa omega for at du skal ha energi og at hjernen skal fungere optimalt. Får du ikke nok næringsstoffer, er det så og si umulig å ha en hæppi sjel. Å ha det godt, starter med å fylle på med god næring. Forsøk å følge en fast måltidsrytme som passer din hverdag og din livsstil, med mye frukt og grønt, grove kornprodukter, sunne fettkilder og renskåret fisk og kjøtt. Ja, det er selvfølgelig innenfor med sjokkis og kake her og der, men blir det for mye av dette, har man lett for å føle seg mer slapp og daff. 

Det var mine fem tips for en hæppi sjel. Hva gjør du får å holde deg hæppi?

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Du er jo en solstråle uten like, så disse tipsa skal jeg ta med meg videre <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg