FEM VANER JEG HAR STARTET MED ETTER AT JEG FYLTE TREDVE SOM HAR GJORT LIVET MITT BEDRE

At jeg for et år siden fylte tredve, har fortsatt ikke gått opp for meg. Jeg føler meg jo ikke voksen! Det håper jeg forøvrig aldri at jeg helt gjør. Jeg håper at jeg alltid kan følge meg litt barn og ha en barnslig, lekende og levende del av meg.

I dag er det altså nok en gang bursdagen min og blir jeg tretti en. Det er rart å tenke på. Jeg føler meg som jeg er tjuefem!
Etter at jeg fylte tredve, har jeg startet med noen vaner som har gjort at livet mitt er bedre. Det er ikke bare det at jeg passerte trettitallet som har gjort at jeg endret disse vanene. Det er alderen og lærdommen som kommer med de levde årene, men også mageoperasjonene og wake up call’en jeg fikk i begynnelsen av året i fjor. Disse vanene vil jeg dele med dere, i håp om at du også kan lære noe av dette og kanskje også tilegne deg noen gode vaner.

Fem vaner jeg har startet med etter at jeg fylte tredve som har gjort livet mitt bedre

⋄ Takknemlighetsbok
Dette har jeg nevnt for dere før, likevel må jeg nevne det igjen. Takknemlighetsbok har virkelig forandret livet mitt. Hver morgen bruker jeg 2 -5 minutter, mens jeg drikker morgenkaffen til å skrive ned noen refleksjoner rundt dagen som er i vente og hva jeg er takknemlig for. Dette har virkelig gjort meg til et mer glad og tilfreds menneske. Hjernen blir stilt inn på en positiv frekvens og jeg finner mer glede og positivitet i det som skjer senere på dagen også. 

⋄ Skru av alle varsler på mobilen
Fy søren så deilig dette er. Jeg har skrudd av absolutt alle varsler! Mobilen min er altså på lydløs 24 / 7. Det er to mennesker i livet mitt som kan ringe meg angående noe akutt, det er mine to småbrødre. Disse har jeg gjort en manuell innstilling på, slik at lyden er på når de ringer. Ellers er mobilen på lydløs. Det er utrolig deilig. I tillegg har jeg skrudd av alle varsler fra facebook, messenger, instagram og lignende, slik at jeg må fysisk inn i appene. Det at jeg ikke hele tiden får notifications, har gjort meg langt mer rolig som menneske. Jeg føler meg mye mindre stresset og er også mer tilstedte i mitt eget liv. Dette anbefales på det sterkeste!

⋄ Fem minutter foran lyslampen på morgenen
Jeg har en lyslampe fra Philips. Hver morgen, mens jeg drikker morgenkaffen og skriver i takknemlighetsdagboken, sitter jeg foran denne. Vi mennesker er avhengig av lys for å overleve. På vinterstid ser vi dessverre alt for lite av dette. Det er faktisk slik at vi helst skal ha cirka 2 timer sollys hver dag for at vår biologiske klokke skal fungere optimalt, og også vår hjerne. Det å sitte foran denne lyslampen om morgenen, gjør at jeg får dekket noe av dette behovet samtidig som jeg våkner. Det er en rekke studier som viser at lyslampe har positiv effekt på alt fra depresjon, blodsirkulasjon, matlyst, blodtrykk, konsentrasjon og annet.  Dette har vært en god investering for meg. 

⋄ Si nei
Jeg er blitt så mye flinkere til å si nei, og det er jeg skikkelig stolt av! Det å si nei til ting som ikke kjennes riktig for meg, enten det handler om å ta på seg en ekstra vakt på jobb, gjøre en avtale med en venninne eller et betalt samarbeid på instagram. Føles noe feil og ikke riktig for meg, sier jeg nei. Vi mennesker ønsker ofte å gjøre alle andre til lags og tilfredsstille de rundt oss. Det gjør at vi lett kan si ja til ting vi egentlig ikke vil og gå på akkord med oss selv. Når man lærer seg å lytte til seg selv, være tro mot seg selv og si nei til det en ønsker å si nei til, blir livet fylt med så mye mer positivitet. For da får du tid, ork og energi til de tingene du faktisk vil. Og når alt kommer til alt, er det DEG du skal tilfredsstille i DITT liv.

⋄ Si til meg selv at jeg er jæv***
Det høres kanskje teit ut, men jeg skryter stadig av meg selv og sier til meg selv at jeg er skikkelig bra. Ikke missforstå meg. Jeg skryter ikke av meg selv hvis jeg ikke fortjener det, men om jeg gjør noe bra eller synes jeg ser bra ut en dag, klapper jeg meg selv på skulderen og sier det til deg selv. Enten at jeg gjennomførte en treningsøkt som jeg egentlig ikke ville, at jeg kledde den nye tightsen, at jeg gjorde en god innstas på jobb, at jeg var snill som stilte opp for en venninne, eller noe helt annet. Senest for en liten halvtime siden, måtte jeg stoppe opp og ta en skryterunde av meg selv fordi jeg sa nei til en ekstra jobbvakt, og som jeg skrev tidligere, har det å si nei, vært noe som er vanskelig for meg. Det å lære å skryte av seg selv, er så viktig for en god selvfølelse. 

Nå skal jeg lage meg en god brunsj og fortsette dagen. Jeg har ikke de største planene for bursdagen min, nei. Det blir slik i disse covid tider, men jeg skal absolutt kose meg litt ekstra på egenhånd. Håper du også får en fin onsdag. 

 

Kristine ♥

14 kommentarer

Siste innlegg