FINN DINE UNNSKYLDNINGER

Vi har alle unnskyldninger vi bruker i hverdagen. Noen ganger er de nyttige, men oftest er det ikke det. Unnskyldningene ødelegger svært ofte for oss! Har du et mål, er det unnskyldningene du forteller deg selv som gjør at du ikke når målet ditt.

Har du et mål du ønsker å nå, er det veldig hjelpsomt å finne dine triggere og finne dine unnskyldninger FØR du begynner å bruke dem. Ønsker du å få toppkarakterer på eksamen, vel da må du finne unnskyldningene du har for å ikke jobbe med studiene, og så må du eliminere disse og / eller finne ut hva du kan gjøre for å faktisk nå målet ditt. Har du et mål om å klare 15 push ups. Da må du finne dine potensielle unnskyldninger for å ikke trene push ups, og du må finne ut hva du kan gjøre for å overkomme disse unnskyldningene.  

Når har du best konsentrasjon? Jobb med dine vanskeligste oppgaver på dette tidspunktet.
Frister det aldri å lage sunn mat etter jobb? Bruk 1 time på foodprepping på søndag, så du har mat klart når du kommer inn døren etter arbeidsdagen.

Når har du mest energi? Planlegg å trene  da.
Når pleier du å få cravings? Planlegg at du gjør noe på dette tidspunktet, som å gå en tur eller møte en venninne. 
Er det noen mennesker som trigger deg eller får deg til å gjøre ting som får deg lenger unna målet ditt? Unngå disse menneskene. 
Hvilke unnskyldninger pleier du å ha i hodet ditt for å ikke dra på trening? Skriv ned fem grunner til at du skal trene og bruk disse grunnen når unnskyldningene dukker opp.
Har du alltid lyst på dessert etter middag? Start en vane med å gjøre noe som distraherer deg. For eksempel å ta en dusj, ringe en venn eller tegn etter middag. 

For min del, har jeg for tiden et mål om å få ned antistoffene mine. Da har jeg et klart mål foran meg. Jeg vet jeg må prioritere meg selv og jeg må prioritere riktig og nok næring, jeg må prioritere trening og bevegelse, og samtidig nok hvile og restitusjon. Jeg vet for eksempel for min del at jeg kan være fristet til å trene langt mer enn jeg burde. Har jeg planlagt en hviledag fordi jeg vet at jeg trenger restitusjon etter flere dager med trening, kan det dukke opp unnskyldninger som ‘jammen Kristine, en liten treningsøkt skader ikke restitusjonen’, ‘du kan bare trene 40 minutter’, ‘du kan ta hviledag en annen dag’, osv. Derimot vet jeg at jeg og kroppen min trenger hvile og restitusjon for å få ned kortisolnivået (vår stresshormon) og for å få ned betennelse. Da kan jeg ikke trene hver dag! Ettersom jeg er klar over mine unnskyldninger, har jeg også klart å eliminere disse ved å finne noe annet jeg kan gjøre. Når unnskyldningene dukker opp minner jeg meg selv på målet mitt, og så finner jeg en rolig aktivitet jeg kan gjøre i stedet for å trene. Det kan være å gjøre bruke en halv time på stretching, lese en god bok, ta badstue, gå en rolig gåtur i skogen, eller lignende. 

Så fort du finner dine unnskyldninger og er føre var, kan du også unngå disse. Og da kan jeg love deg at det blir mye enklere å nå målet ditt. You can do it!

 

Kristine ♥

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg