FLYTENDE SMÅ SJOKOLADEKAKER

                                                                                                                                                                                       Inneholder add-linker

I går hadde jeg middagsbesøk. Riktignok bare av en person, jeg er opptatt av smittevern i disse tider, men koselig var det likevel. Et middagsbesøk er alltid en anledning for meg til å kose meg litt ekstra på kjøkkenet. Jeg synes nemlig det er ganske kjedelig å bare lage mat til meg selv. Å lage til flere derimot, det synes jeg er kjempe stas! Jeg koste meg på kjøkkenet en drøy time hvor jeg laget en god middag og flytende små sjokoladekaker. 

Disse sjokoladekakene ble magisk gode. Og det er det ikke bare jeg som synes, men middagsbesøket også. Dette er kanskje den beste desserten / baksten jeg har laget på lenge! Flytende og deigete i midten, nesten som sjokoladefondant.

Flytende små sjokoladekaker
4 stykker

60 g mel, jeg brukte 20 g havremel og 40 g speltmel
80 g sukringold
30 g kakaopulver
1/4 ts bakepulver
1/4 ts salt
20 g ghee eller smør
100 g eplemos, eventuelt most banan
1/3 ts vaniljepulver
1 – 1,5 dl melk

Bland sammen mel, sukringold, kakaopulver, bakepulver, salt og vaniljepulver. Tilsett smeltet smør, eplemos og melk. Start med 1 dl melk. Tilsett så mer melk om røren blir veldig tykk. Du skal få en tykk muffinsrøre. 
Fordel røren i 4 store muffinsformer. 
Stek på 175 grader i 15 – 18 minutter. De skal være stivnet og stekt i kanten, men flytende i midten. 
Avkjøl i formen. 
Bruk en kniv til å vippe muffinsene forsiktig ut av formen ved servering. 

Jeg toppet de flytende små sjokoladekakene med en kule is og litt agave sirup. Så utrolig godt!

Se så flytende og saftig de er innvendig da. Hallo…. Det er synd alle ble spist opp i går, for jeg vil virkelig ha en slik nå!
Skal du bake noe godt i dag eller den kommende uken, håper jeg du tester flytende små sjokoladekaker. Du vil ikke angre. Kos deg!


Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg