FOR GOD SELVFØLELSE

På hytten i dag, kom jeg over noen gamle bilder av meg selv. Da så jeg den usikre, redde Kristine jeg var i tenårene. Jeg ble sittende å gruble på livet, reisen og den personen jeg er blitt i dag. Da kom jeg inn på selvfølelse. Jeg snakker jevnlig om selvfølelse her på bloggen. Nettopp fordi dette er noe jeg har jobbet enormt mye i tenårene, og også fordi jeg tror at vi må ha en god selvfølelse for å føle oss trygge og ha det godt med livet. Ikke missforstå meg. Ingen føler seg perfekt eller god på alle måter, men det er likevel viktig å ha en god selvfølelse, samt vite og kjenne på at du er god nok i deg selv. Nå har jeg forsøkt å få ned hva jeg tenker er viktig for at en skal ha en god selvfølelse, slik at du forhåpentligvis kan ta med deg disse tipsene og jobbe for en enda bedre selvfølelse. Og dere, husk at selvfølelse ikke er noe vi er født med, men noe som må trenes opp og vedlikeholdes.

⋄ Gi deg selv komplimenter
Ofte er vi alt for flinke til det motsatte. Hakke på oss selv for hver minste lille ting vi ikke får til eller gjør galt. Start med å gi deg selv komplimenter. “I dag gløder jeg mer enn normalt. Jeg ser bra ut i denne jeansen. Det var snilt av meg å stille opp for den kollegaen. Jeg klarte å komme meg på trening selv om jeg egentlig ikke ville.” Det er jo faktisk slik at hjernen vår tror det vi sier. Om du hele tiden sier til deg selv at du er stygg, dum eller ikke verdt noe, vil du absolutt føle det slik. Hvis du istedet begynner å gi deg selv komplimenter, vil hodet ditt begynne å lytte til det du sier og du vil gradvis føle deg mer vel med deg selv.

⋄ Slutt å følg folk på sosiale medier som påvirker deg negativt
Her må vi rett og slett ta ansvar for hva vi påvirkes av. Selv tar jeg stadig et oppgjør med hvilke sosiale mediekanler jeg følger. Om jeg slutter å følge en person, har det ikke noe med den aktuelle personen, men rett og slett meg, og det at jeg ikke er på et sted i livet hvor han eller hun får meg til å følge meg bra. Kanskje jeg på et annet sted i livet, kan begynne å følge personen igjen.  Hvis du følger noen som gjør at du føler deg mindre verdt, trykk unfollow. Det gjelder meg også. Påvirker jeg deg negativt, slutt å følg meg på instagram, ikke gå inn på bloggen min. Ikke oppsøke de menneskene og sosiale platformene som påvirker deg negativt.

⋄ Ta et oppgjør med de du omgir deg med
Dette er noe i samme duren som punktet over. Har du mennesker som bare trekker deg ned, kutt kontakten. Det er hardt og brutalt, men så nødvendig for at du skal ha det bra. De menneskene du omgir deg med og dine vennskap, skal gi deg noe positivt. Det skal ikke være mennesker du gruer deg til å møte, mennesker som bare tar energien din og trekker deg ned. For all del, det kan jo være slik at du har en venn som er i en tøff periode av livet, kanskje har hun vært igjennom et brudd eller mistet et familiemedlem, og i en slik periode er det naturlig at dette er en person som ikke vil gi deg så mye. Men om du ser det store bildet, over lengre tid, skal dine venner og menneskene du omgir deg med, være personer som løfter deg opp. Vennskap handler om å gi og ta. Du skal ikke bare gi av din energi, dine råd og din kjærlighet, men også motta andre sin. Har du mennesker som bare trekker deg, er de faktisk ikke verdt å ha i livet ditt.

⋄ Gjør små ting hver dag som gjør at du føler deg bra
De tingene som du vet at gir deg energi, glede og velvære. Det som gjør at du er på topp. For min del vet jeg at for at jeg skal følge meg på mitt beste, må jeg spise jevnlig gjennom dagen, trene, ha planlagt dagen min på forhånd, holde meg unna store mengder koffein, ikke bruke for mye tid på sosiale medier, legge meg slik at jeg får nok søvn, ha noe egentid. Gjør jeg disse tingene, har jeg det godt og når jeg har det godt, føler jeg meg bra, noe som igjen påvirker selvfølelsen min.

⋄ Fresh deg opp
Dette punktet er nok her jeg er dårligst. Jeg går stort sett rundt i treningsklær og sminker meg kanskje to til tre ganger i løpet av en måned. Likevel passer jeg på å ta ansiktsmaske av og til og at treningsklærne jeg går med er plagg som jeg føler meg bra i. Å pleie seg selv, freshe seg opp på et vis, er en viktig del av det å føle velvære og føle seg fin. Nå sier jeg ikke at du skal ta på dine fineste plagg og festsminke hver dag, men at du ikler deg klær som du føler deg vel i, som fremhever de sidene av deg selv du liker og som gjør at du føler deg fin. Det å sminke seg, ikke nødvendigvis hver dag, men av og til, kan gjøre at du føler deg ekstra vakker på en ellers grå dag. Neglelakk, en frisørtime, ansiktsmaske, litt selvmassasje eller andre ting, som gjør at du føler deg ekstra flott.

Hva gjør du får å ta vare på selvfølelsen din? Ikke ta selvfølelsen din for gitt. Jobb med den. Du fortjener å ha en god selvfølelse. Du fortjener å ha det godt.

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Det nytter å gjøre noe for å øke selvfølelsen. Vi må lære oss å være glad i den man er. Og dine råd er nyttig for dem som sliter.

    2. Takk for at du skriver sånne innlegg Kristine. Sliter med selvfølelsen og tar med meg dette.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg