FORDØYELSE – ENKLEL TIPS FOR OPPTIMAL FORDØYELSE

Stadig flere og flere sliter med mage -, tarmproblemer og fordøyelse. Når det kommer til nettopp dette med fordøyelse, er så mange myter. Og dette er litt trist for stadig flere og flere sliter med fordøyelsen. Jeg vil si at 90 % av mine online coaching kunder også har mage- tarmproblemer. Jeg har jo selv også hatt store problemer med dette gjennom årene. Heldigvis har jeg eksperimenter og lært hva som fungerer for meg, og også lest mye om fordøyelse. Kunnskap er nøkkelen til så mye!
I dag vil jeg gi dere noen tips til hvordan du enkelt kan få bedre fordøyelse slik at magen din kan fungere litt bedre

Fordøyelse – enkle tips for en optimal fordøyelse 
⋄ Vann utenom måltiderJeg vet at vi så mange ganger har hørt at vi skal drikke et glass vann før måltidet, spesielt for å hjelpe på sult- og metthetsfølelsen. Men, nei. Ikke gjør det om du har problemer med fordøyelsen. Når du drikker mens du spiser, tynner du ut fordøyelsesenzymer, magesyre og andre fordøyelsessafter som hjelper deg å bryte ned maten. Vann og det å være hydrert er selvfølgelig kjempe viktig, men drikk helst utenom måltidene. ⋄ Stress nedStress er faktisk en av hovedårsakene til fordøyelsesproblemer. Og dette er helt logisk. Fordi når vi er stresset (dette betyr fra urtiden at vi løper fra en løve, men i dagens samfunn betyr det mye å gjøre på jobb / skole, at du føler på mye press, spiser på farten, osv), så sender kroppen energi til musklene og ikke fordøyelsen.  Forsøk så godt du kan å spise når du er avslappet, slik at kroppen din faktisk tar seg tid og bruker energi på å fordøye maten du spiser. Jeg vet det ikke alltid er lett. Er jeg stresset, pleier jeg å gjøre noen runder  med firkantpusting. Prøv det. Jeg kan faktisk love at det vil gjøre underverker for fordøyelsen din. 

⋄ Enzymer
Fordøyelsesenzymer er viktig for hvordan vi bryter ned maten vi spiser. Hvis du ikke produserer nok fordøyelsesenzymer kan det føre til mageproblemer. Alt fra oppblåsthet til smerter, og også dårligere næringsopptak og betennelse i tarmen. Med alderen reduserer gradvis produksjonen av fordøyelsesenzymer. Det ser også ut til at personene som sliter med mageproblemer, slik som irritabel tarm, produserer for lite fordøyelsesenzymer. Selv tar jeg fordøeylsesenzymer fast til dagens største måltid, stort sett middag eller kveldsmat. Nå i julen, tar jeg det også til flere måltider.  Det gjør at jeg tåler å spise en del av de matvarene og rettene som jeg ellers får oppblåst mage og magesmerter av. Mange av mine online pt-kunder merker også god effekt av enzymer ved at de er mindre oppblåste, promper mindre og har mindre magevondt. Jeg bruker MassZymes fast. Denne inneholder en høy dose bredspektret fordøyelsesenzymer. Nå i julen har jeg i tillegg kjøpt meg Kapex, som inneholder flere ting for å støtte nedbrytningen av fett. Og fet mat blir det mye av i julen. Bruker du koden AURE får du 10 % rabatt på alle varer hos Supersate.
PS. Disse enzymene er ikke sponset. ⋄ Innse at det IKKE er normaltJeg er så lei av å høre at bloating er normalt. Jeg synes spesielt i sosiale medier at vi alt for ofte ser bilder av influencers som viser en oppblåst mage og sier at det er normalt. Nei, det er det ikke! Ja, det er vanlig og mange sliter med bloating, men det er ikke normalt. Er du mye oppblåst, har magesmerter, problemer med avføring eller lignende, innse at det ikke er normalt. Dette er symptomer som viser at du har et fordøyelsesproblem og ofte en dysbiose. ⋄ Søk hjelpDette henger faktisk sammen med punktet over.  For når du innser at problemene dine ikke er normale og at du fortjener å ha det bedre, og å ha en fordøyelse som fungerer, innser du også at du må gjøre noe med problemet. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å søke hjelp, med mindre du har tid, lyst og energi til å virkelig sette deg inn i ting.  Jeg er nerd og har satt meg grundig inn i ting og har derfor fikset meg selv. Når jeg fikk hashimoto fikk jeg også en forverring av mine fordøyelsesproblemer. Dette er fordi stoffskiftet mitt falt kraftig og var / er veldig lavt, og da blir også motiliteten og fordøyelsen treg som skaper en disbiose. Da valgte jeg å sette meg grundig inn i mage-tarmsystemet og fordøyelse. For meg er dette kjempe gøy, å kunne lese, tilegne meg kunnskap og lære, men har du ikke ork til det – søk hjelp. Du skal ikke ha det sånn.

Ta vare på fordøyelsen din.  Den er så viktig for at du skal ha det bra!Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Så sant! Oppblåsthet og mageplager bør ikke normaliseres. Jeg har irritabel tarm og kronisk forstoppelse og det er veldig slitsomt å ha det slik. Har blitt mye bedre av å endre på hva jeg spiser

    2. Digger at du sier at det ikke er normalt. Ser alt for ofte at folk sier de er normalt. Bra jobba.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg